Norske bedrifter som investerer i utviklingsland, har et langsiktig perspektiv og tar med seg viktige verdier og erfaringer fra norsk arbeidsliv ut. Det gjør dem til gode utviklingspartnere. Bedriftene er tett på en rekke utfordringer knyttet til rammebetingelser som ikke bare berører egen drift, men også samfunnet rundt. Det kan dreie seg om alt fra svake utdanningssystemer, til styresett, til regulatorisk rammeverk. Her har norske bedrifter sammenfallende interesser med norsk utviklingspolitikk, og her ligger også potensialet for strategiske partnerskap.
Flere bedrifter har allerede lokale leverandørutviklingsprogrammer som kan skaleres opp i strategiske partnerskap. Enda viktigere enn bedrifters direkte jobbskaping, er kanskje den indirekte jobbskapingen – som for eksempel kan finne sted langs hele verdikjeden til en bedrift, gjennom datterselskapers virksomhet eller ved å gi tilgang på kritiske tjenester, som energi eller telekom. En annen mulighet er å legge til rette for lokal kompetansebygging (særlig yrkesfaglig), noe som har stort potensial for økt samarbeid mellom private og offentlige og har stor utviklingseffekt.
Norad etablerte i 2017 en egen utlysning for strategiske partnerskap med næringslivet. Målet med ordningen er å bruke næringslivet til å løse viktige utfordringer i utviklingsland. Prosjektene som finansieres i ordningen er ofte knyttet til rammevilkår, og skal bidra til en mer konkurransedyktig bransje eller verdikjede som helhet, samt bidra til arbeidsplasser og vekst. Et krav for prosjektene er at det skal være et samarbeid mellom minst en bedrift og en ikke-kommersiell aktør.
Det er fortsatt en del faktorer som legger begrensninger på effekten av ordningen. Det geografiske og sektorielle nedslagsfeltet begrenser seg til ni land og tre sektorer. Norad har utviklet et system der mulige partnerskap blir bedt om å levere prosjektskisser. For bedriftene fremstår søknadsprosessen som omstendelig og lite næringsvennlig.
Ideen med partnerskap er at det ikke kun er en søknadsordning, men at det også er en dialog mellom utestasjonene, Norad og bedriftene om å identifisere mulige prosjekter med utviklingspotensial. Det er viktig med en proaktiv rolle, aktiv rådgivning og saksbehandlere som har kunnskap om næringslivet. Slik kan man aktivt bygge på bedriftenes tilstedeværelse og bidra til at bistandsmidlene virker addisjonelt slik at de utløser ekstra aktivitet fra bedriftene.
Fremfor alt er det viktig at ordningen blir stor nok til at den blir interessant for større prosjekter, samt at den må være mer forutsigbar. Dersom bedriftene skal gjøre større investeringer må de ha tilstrekkelig planleggingshorisont og vite hva rammebetingelsene er, også over flere år.
Tiltak:
- Strategisk partnerskap-ordningen må oppskaleres, både i tidshorisont og med midler. Den bør ha en ramme på minimum 250 millioner i året. Da vil bedriftene ha tilstrekkelig forutsigbarhet for å kunne gå inn i større prosjekter, som muliggjør katalytiske effekter.
- Strategiske partnerskap bør kunne brukes i flere sektorer og land. Flere bedrifter er engasjert i land som ikke omfattes av ordningene fordi landene ikke regnes som fattige nok, selv om regionene som bedriftene opererer i er svært fattige. Her må det være større fleksibilitet.
- Strategisk partnerskap utvides til eksplisitt å inkludere program for trepartssamarbeid og sosial dialog uavhengig av sektor.
- Det er behov for større forutsigbarhet og informasjon i forkant av utlysninger. Det bør vurderes å bruke regionale nettverk for å spre informasjon om fordelene ved å inngå strategiske partnerskap.
- Bedriftene bør involveres mer i ordningen, og virkemiddelapparatet må utvikle næringslivskompetanse for aktiv rådgivning. Ambassadene bør spille en rolle som lyttepost og kobler for nye partnerskap. For eksempel kan det være hensiktsmessig å ta utgangspunkt i større investeringer fra bedrifter og bidra til å bygge opp lokale verdikjeder.