-
- Det offentlige bør lære av NHO
-Ringer i Vannet-metodikken har potensiale til å få langt flere i jobb og bør spres utenfor NHOs egne medlemsbedrifter, sier NTNU-professor Jan Tøssebro til Ukeavisen Ledelse.
-
Tungbilbransjen står samlet i GLP
Tungbilaktørene var på plass da GLP arrangerte sitt Stormøte 2023. Til Yrkesbil forteller de om sine opplevelser av møtet, samt bredere tanker om tungbilbransjens rolle i det grønne skiftet og GLP-samarbeidet.
-
Utslippsfrie langdistansebusser
Grønt landtransportprogram igangsetter sitt tredje pilotprosjekt som vil skalere utslippsfri busstrafikk i det kommersielle markedet. Piloteiere er Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap, Telemark Bilruter og Konkurrenten.no.
-
Transportmønsteranalyse
På oppdrag av Grønt landtransportprogram og Statens vegvesen har Transportøkonomisk Institutt utarbeidet et kartgrunnlag som etter ferdigstillelse vil vise hvor det bør etableres energistasjoner i Norge for grønn næringstransport. Kartet viser i dag data på hvor lastebiler kjører og stopper i Norge, både lange stopp (>90 min - depotlading) og korte (<90 min - hurtiglading).
-
Innlandet: Rigget for omstilling
2024 har så langt gitt mange "stang inn" for Innlandet. E6-utbyggingen nord for Lillehammer fortsetter, helseminsisteren har fornyet løftet om Mjøssykehuset, store gjennomslag i nasjonal transportplan og i Langtidsplanen for Forsvaret. Høgskolen i Innlandet blir universitet.
-
Hva skal jeg velge etter 10. klasse?
Dette spørsmålet er det mange ungdommer som stiller seg akkurat nå. Det er ikke mange uker igjen nå. Tre utdanningsprogram kan de ønske seg.
-
Utviklingen går for tregt – det trengs nye grep
Skal vi lykkes med å få et likestilt arbeidsmarked må vi jobbe mye bredere enn bare å innføre kvoteringskrav. Skal vi lykkes på lang sikt, må vi stimulere til at det gror nedenfra.
-
Ny nasjonal Transportplan: Jernbanen på skinner
Ny Nasjonal transportplan ble presentert fredag 22. mars. –De store gjennomslagene i Innlandet er et resultat av godt samarbeide, felles prioriteringer i regionen og hardt arbeid gjennom mange år, sier regiondirektør Jon Kristiansen i NHO Innlandet.
-
Småbedriftene må få en bedre arbeidshverdag
Mange små bedrifter opplever hindringer og forsinkelser på grunn av byråkrati og lang saksbehandlingstid. En kraftig økning i eierbeskatningen rammer også småbedriftene. Innstramminger i innleie og mangel på kvalifiserte folk forverrer hverdagen ytterligere.