Nyhetsarkiv

Vis filtrering

14 resultater

Type artikkel
Velg område
14 resultater funnet med valgt filtrering.
  1. -Private bidrar til økt effektivitet og bedre tilbud i barnevernet

    «De aller fleste tilfellene av kjøp av tiltak og tjenester i barnevernet bidrar til økt effektivitet og bedre tilbud, og private leverandørene utfyller det offentlige barnevernet med kompetanse, fleksibilitet og differensiert tilbud.» Det konkluderer en ny rapport som Oslo Economics har utarbeidet på oppdrag fra Barne- og familiedepartementet.

  2. Lønns- og arbeidsvilkår

    Et ofte hørt argument i debatten om private leverandører av offentlig finansierte tjenester er at offentlig sektor tilbyr sine ansatte ryddige arbeidsforhold og en god pensjonsordning, mens det i privat sektor bare kan tjenes penger ved å kutte i lønns- og arbeidsvilkår. Det er i beste fall en svært polarisert misforståelse.

  3. Ulik oppmerksomhet om feil som skjer

    De aller fleste offentlige så vel som private aktører gjør en god jobb, følger lover og regler og har ordnede og gode lønns- og arbeidsvilkår. Og de som evt. ikke gjør det kommer i alle organisasjonsformer. Men oppmerksomheten om dårlige leveranser og feil som skjer er ulik, ikke minst når vi snakker om helse- og omsorgssektoren.

  4. Velferdsstatens bæreevne er utfordret

    Regjeringens perspektivmelding og NHOs Næringslivets perspektivmelding forteller om en utvikling der vi får et mindre økonomisk handlingsrom fremover. Befolkningen blir eldre, den økonomiske veksten vil avta og petroleumsinntektene har passert toppen.

  5. Muligheten til overskudd er en betydelig forbedringsmotor

    Profitt er det samme som overskudd. Det er ikke bortkastet. Det er motivasjon til å drive produkt- og tjenesteutvikling, og til effektiv drift. Mulighetene til overskudd gir økonomisk besparelse for samfunnet som helhet, fordi ressursene flyttes dit de er mest produktive. Vi får mer ut av ressursene vi har.

  6. Konkurranse gir innovative løsninger og fremmer kvalitet

    Konkurranse er en mekanisme som stimulerer til fornyelse, kvalitetsutvikling og kostnadseffektivitet. Med konkurranse vil leverandørene stadig se etter nye måter å løse oppgavene på eller å lage nye produkter og tjenester som bedre samsvarer med det behovet kundene (brukerne) har. Da jobbes det stadig smartere.