NHO-rapport viser at kommunene har en jobb å gjøre

Publisert

Profilbilde av Anniken Hauglie.

- Gjennom denne rapporten får vi veldig klar tale fra privat sektor, sier NHOs viseadministrerende direktør Anniken Hauglie. Foto: Moment studio

En ny NHO-undersøkelse viser at private bedrifter er langt mer misfornøyde enn offentlige bedrifter med lokale myndigheters arbeid på saksområder som har betydning for bedriftene. Vi ser også regionale skiller, og skille mellom store og små bedrifter.

Det er nivået på gebyrer og avgifter, samt saksbehandlingstid som berører flest bedrifter, og som har lavest tilfredshet.

Det er Opinion som, på oppdrag fra NHO, har laget rapporten. Den avdekker norske virksomheters vurdering av lokale myndigheters arbeid innenfor ulike områder og hvordan dette påvirker virksomhetene, samt tester ut ulike politiske utsagn. Datainnsamlingen har skjedd mellom 1. og 15. mars 2023, der 1562 beslutningstagere i store og små bedrifter er intervjuet.

I undersøkelsen finner vi ledere både fra offentlig og privat sektor, medlemmer av NHO, medlemmer av andre arbeidslivsorganisasjoner og ledere i virksomheter som ikke er medlem noen steder.

- Gjennom denne rapporten får vi veldig klar tale fra privat sektor, sier NHOs viseadministrerende direktør Anniken Hauglie.

Det som påvirker SMB mest, og som de er minst tilfredse med, er nivået på gebyrer og avgifter. De påvirkes og er lite tilfredse også med nivået på eiendomsskatten, saksbehandlingstiden, plan og utbygging av samferdselsprosjekt, arealplanleggingen og kommunenes kjøp av varer og tjenester fra lokale aktører.

De større bedriftene deler syn med de små, men er de er også mindre tilfredse med nivået på eiendomsskatt, arealplanlegging, lokal kraftproduksjon og energi til klimavennlig transport. De påvirkes dessuten, og er mindre tilfredse med, lokale myndigheters arbeid knyttet til arbeidslivskriminalitet og inkludering.

- Generelt er det avgifter, gebyrer og eiendomsskatt som irriterer mest. Lang saksbehandlingstid og planlegging av store samferdselsprosjekt er også en gjenganger med negativt fortegn, sier Hauglie.

Rapporten illustrerer også regionale forhold. Den viser for eksempel at bedriftene i Oslo påvirkes og er mest misfornøyde med eiendomsskatt, saksbehandlingstid, gebyrer og avgifter, mens i Vestland er det samferdsel, areal og saksbehandlingstid som betyr mest og som de er minst tilfredse med.

De offentlige virksomheter er som sagt mer tilfredse enn de private, og det er signifikant flest tilfredse innen offentlig administrasjon (67%). Kanskje ikke overraskende at de ikke er misfornøyde med eget arbeid. Det er de små, private bedriftene som er minst tilfredse med lokale myndigheters arbeid.

Skatte og avgiftsnivået spiller en vesentlig rolle for tilfredsheten til de private. Bare 8 % av de private er fornøyd med avgiftsnivået; mot over dobbelt så mange (18 %) i det offentlige.

- For bedriftene er det akkurat det samme om skatten er statlig eller lokal. Penger er penger, og utslaget på bunnlinja blir uansett det samme, sier Hauglie.

Hele rapporten