Eiere og ledere i små og mellomstore bedrifter har færre ressurser til å drive og utvikle bedriften enn det større bedrifter har. De samme personene fyller flere roller samtidig i bedriften.
Seriøse bedrifter må daglig forholde seg til et byråkrati som påfører dem store administrative kostnader, og stjeler dyrebar tid. Dette hemmer verdiskapingen i bedriftene, noe samfunnet taper på.
Flere bedrifter opplever også utfordringer med at tilsynsmyndigheter ikke gir tilstrekkelig veiledning. Ved tilsynsbesøk får de påbud om utbedringer fremfor veiledning om hvordan bedriften bør innrette seg for å møte regelverket, altså forebygging.
NHO vil bidra til å gjøre hverdagen enklere for små og mellomstore bedrifter, slik at eierne og lederne, kan vie all sin tid til å gjøre nettopp det de skal og vil; drive og utvikle bedriften. NHO jobber for at bedriftene skal bruke mindre tid på å fylle ut skjemaer og søknader, og deretter vente på lang saksbehandling. Med mindre byråkrati, kan bedriftene bruke mer tid på å innovere, utvikle seg, og skape nye arbeidsplasser.
NHO har spurt bedriftene
Når vi spør medlemmene hvilke saker det er viktig for dem at NHO prioriterer, sier 9 av 10 “Reduserte skjema- og oppgavebyrder for næringslivet”.
NHO gjennomførte en medlemsundersøkelse i oktober 2023, som viser at kun 0,3 prosent av medlemsbedriftene har opplevd at "den administrative byrden" for dem har blitt mindre de to siste årene. 30 prosent sier den er uendret mens 63 prosent sier den har økt.
Flere bedrifter nevner at seriøse bedrifter får økte kostnader ved strengere regelverk, mens de useriøse ikke bryr seg om å følge reglene uansett, ref. sitat fra et medlem i NHO Byggenæringen:
Stadig nye krav som stjeler tiden fra bedriftens kjernevirksomhet. For oss bedrifter som alltid følger lover og regler blir det stadig mer, men bedriftene som det er ønskelig å sette en stopper for bryr seg ikke om nye pålegg, så vi ordentlige bedrifter får mye ekstra jobb/kostnader som må dekkes samtidig som vi taper innimellom mot useriøse bedrifter og de skaper et dårlig, ødelagt og skjevt marked.
Det er forskjeller basert på bedriftsstørrelse eller bransje-tilhørighet når det gjelder de spesifikke byrdene bedriftene står overfor. Små virksomheter med færre ansatte vektlegger i større grad den uforholdsmessige påvirkningen av byråkratiske krav sammenlignet med større virksomheter.
Ved gjennomgang av regelverk må man gjøre endringer som reduserer administrative kostnader. Samtidig er det viktig å finne en innretning som gjør at ikke seriøse bedrifter rammes unødig av krav til innrapportering og kontroll for å få bukt med det useriøse mindretallet. Myndighetene må bli mer mål-rettet i å ta de useriøse, uten samtidig å pålegge alle andre ekstra byrder.
NHO mener
- Administrative kostnader for bedriftene som følge av offentlig regelverk må reduseres kraftig, blant annet gjennom økt digitalisering og mer bruk av kunstig intelligens
- Digitale fellesløsninger som Altinn, ID-porten og Brønnøysundregisteret må videreutvikles i samråd med næringslivet
- Samordnet tilsyn med veiledning ute hos bedrift bør være en hovedregel for tilsynsmyndighetene
- Ved forberedelse av nye lover og regler, må myndighetene i langt større grad hensyntar SMB