Kommuneresultater
NHOs Kommune-NM er en årlig rangering av de økonomiske prestasjonene og rammebetingelsene for næringslivet i norske kommuner og fylker. Kommune-NM dekker fem temaområder: Næringsliv, arbeidsmarked, demografi, kompetanse og kommuneøkonomi. Kommune-NM er utelukkende basert på kvantitative data, hentet fra offisielle statistikker. Kommune-NM omfatter tidsserier tilbake til 2015, slik at det er mulig å analysere utvikling over tid på de ulike områdene
Kommune-NM måler fylkenes og kommunens økonomiske bærekraft og potensiale for vekst, slik sett kan en si at kåringen også måler attraktivitet for næringslivet. Kommune-NM måler ikke politikk eller næringsvennlighet direkte. Kommuner og fylker som rangeres høyt i Kommune-NM har gjerne høy yrkesdeltakelse, høy andel private jobber, en ung og kompetent arbeidsstyrke, høy næringsvariasjon og god kommuneøkonomi.
At en kommune eller et fylke kommer dårligere ut i rangeringen, betyr ikke nødvendigvis at utviklingen innenfor kommunen/fylket har vært negativ, men kan komme av at andre har hatt mer positiv utvikling over tid. I Kommune-NM indekserer vi utviklingen innenfor hver indikator både over tid og mellom kommuner. Dette gjør det mulig å se på utvikling i en kommune eller et fylke over tid, uavhengig av rangering.
Indikatorsettet består av 19 enkeltindikatorer som er samlet under fem områdeindikatorer. Datagrunnlaget er basert på offisielle statistikker fra Statistisk sentralbyrå og NAV. I totalrangeringen er hver enkeltindikator gitt lik vekt.
I kartet ser du alle kommune rangert fra 1 (best) til 356 for totalindikatoren. Du kan holde musen over for å se totalindikator og de ulike områdeindikatorene.
Næringsliv
Et næringsliv med god lønnsomhet vil tiltrekke seg høykompetent arbeidskraft og legge grunnlag for vekst og utvikling. Økt grad av sentralisering forsterker effektene og bidrar til at utviklingen ofte skjer i sammenheng med store byer og regioner der det allerede er aktivitet.
Næringsvariasjon er basert på tallene for fjerde kvartal i fjor, inntektsnivå er fra i forfjor (da det er siste tall som er tilgjengelig) og øvrige indikatorer her er for fjoråret. Negativ eiendomsskatt er satt til verdien null.
Arbeidsmarkedet
Høy arbeidsdeltakelse er en forutsetning for den norske velferdsmodellen. Flere arbeidstimer vil øke verdiskapingen og skattegrunnlaget, øke inntektene for den enkelte og samtidig redusere utgiftene til passive ytelser. Tilgang til arbeidstakere med nok og rett kompetanse er en forutsetning for vekst og utvikling av næringslivet og derigjennom sysselsetting. Områdeindikatoren for arbeidsmarked dekker sysselsettingsandel, (lavt) sykefravær, (lav) uføreandel og (lav) arbeidsledighet, som alle gir uttrykk for positive trekk ved aktiviteten i arbeidsmarkedet.
Sysselsettingsandel, sykefravær og uføreandel er basert på tall for fjoråret. Arbeidsledighet er i utgangspunktet for november måned, men i noen tilfeller mangler det verdi i statistikken. Da har vi benyttet minimumsledigheten for året, eller dersom denne er maskert (som betyr 1, 2 eller 3 ledige i kommunen) har vi satt verdien til 2.
Demografi
Den demografiske sammensettingen legger premissene for etterspørselen av varer og tjenester og næringslivets muligheter for å få tak i kompetanse og arbeidskraft. Befolkningsveksten og tilstrømmingen av yngre er viktige temperaturmålere på forventninger om fremtidens vekst i næringsliv og arbeidsmarkeder.
Områdeindikatoren for demografi omfatter befolkningsvekst, andelen unge i forhold til eldre i arbeidsstyrken og nettoinnflytting mellom kommunene. Befolkningsvekst ser på gjennomsnittlig befolkningsvekst siste tre år mens de andre indikatorene er for fjoråret.
Kompetanse
Tilgang til kvalifisert arbeidskraft er grunnleggende for næringslivet. Ulike næringer etterspør ulik kompetanse. Samtidig gir et variert jobbmarked flere muligheter og er attraktivt for etablering og tilflytting. De mest spesialiserte arbeidsmarkedene finnes i tilknytning til klynger og til de største byene. Når næringslivet tenderer å etablere seg der kompetansen finnes, forsterkes allerede sterke regioner.
Områdeindikatoren for kompetanse inkluderer indikatorer for sysselsettingsandeler med minst fire års høyere utdanning og med teknisk og naturvitenskapelig utdanning, samt tilbudet av arbeidskraft med fagprøver. Alle indikatorene er for fjoråret.
Kommuneøkonomi
En god og bærekraftig økonomistyring i kommunene er viktig for nasjonaløkonomien og sentralt for å kunne gi gode tjenestetilbud til befolkningen og næringslivet. Befolkningsvekst påvirker kommuneøkonomien med høyere skatteinntekter og flere til å dele på de faste utgifter og vekst i tildelingen av midler. Budsjettene tilpasses antall innbyggere og innbyggernes demografi.
Administrasjonsutgifter måler belastningen av netto driftsutgifter til administrasjon per innbygger, og lave utgifter indikerer effektiv drift. Driftsresultat, målt i forhold til driftsutgifter, og høy kommunal betalingsevne, målt som arbeidskapital i prosent av brutto driftsinntekter, indikerer god økonomistyring. Aldring, som måler andelen av befolkingen over 80 år 20 år fram i tid, indikerer den framtidige belastningen av eldrebølgen.
Endring fra i fjor
Om Kommune-NM
Kontaktpersoner
- Eirik Ese
- Seniorøkonom
- eirik.ese@nho.no
- 41 67 76 20
- Hallvard S. Mørck
- Samfunnsøkonom
- hallvard.morck@nho.no
- 97 07 50 67
Flere tall og fakta sider fra NHO