Stort potensial for flere eksportnæringer
Det er en sentral utfordring å øke eksportrettet verdiskaping fra eksisterende industri og skape helt nye norske eksportrettede næringer.
Det er en sentral utfordring å øke eksportrettet verdiskaping fra eksisterende industri og skape helt nye norske eksportrettede næringer.
Norge er blant de landene i OECD som raskest taper andeler i internasjonale eksportmarkeder.[1] Sjømatnæringen og design- og ferdigvareindustrien er de eneste områdene som har hatt eksportvekst de siste årene. Det er derfor en sentral utfordring å øke eksportrettet verdiskaping fra eksisterende industri og skape helt nye norske eksportrettede næringer.
Petroleumsnæringen og prosessindustrien er de største eksportnæringene i dag, og vil i de neste tiårene også gi betydelige eksportinntekter. Det er stor usikkerhet om utviklingen i oljepris og petroleumsinvesteringer de neste årene. Likevel tilsier både levetiden på eksisterende felt og forventede investeringer i nye felt at olje og gass fortsatt vil ha et høyt aktivitetsnivå fremover. Teknologien og kompetansen fra disse næringene vil være avgjørende for å skape vekst i nye forretningsområder som allerede er under utvikling, for eksempel CCS, havvind, offshore havbruk, hydrogen og ammoniakk.
Forutsetningene for å lykkes internasjonalt er bedre når en er en del av et økosystem av bedrifter, kunnskapsaktører og investorer som gjennom samspill har utviklet konkurranseevnen.
På mange måter kan en si at de mest lovende nye eksportverdikjedene har sitt utspring i områder hvor Norge allerede har en sterk posisjon. Der finnes lokomotivbedrifter, konkurransedyktige leverandørnettverk, forskningsmiljøer, kompetente investorer, samhandlingsarenaer og oppstartsmiljøer. Forutsetningene for å lykkes internasjonalt er bedre når en er en del av et økosystem av bedrifter, kunnskapsaktører og investorer som gjennom samspill har utviklet konkurranseevnen.
Eksport og foredling av ressurser som olje, gass, fisk, mineraler og fornybar energi vil sikre hjemlige arbeidsplasser og hjemlig verdiskaping. I tillegg kan norsk eksport bidra til å åpne flere markeder utenlands for andre næringer, så som leverandørindustri, bionæringene, design- og ferdigvareindustrien, bygg og anlegg og annen tjenesteyting.
I arbeidet med veikartet har vi identifisert noen konkrete eksempler på verdikjeder som har betydelig eksportpotensial. Disse har vi identifisert gjennom å vurdere forventet markedsvekst og fremtidige norske konkurransefortrinn. Det er kombinasjonen av disse to faktorene som avgjør verdikjedenes eksportpotensial på lang sikt. På noen områder handler det om å videreutvikle eksisterende verdikjeder og allerede etablerte forretningsområder. Andre er mer umodne, og vil kunne vokse frem utover 2020-tallet. Flere er sammensatte verdikjeder som innebærer industriell produksjon og omfattende teknologi- og tjenesteleveranser.
Vi har valgt å fokusere på verdikjeder i stedet for hele næringer når det gjelder områder for eksportrettede aktiviteter. For det første er det betydelig variasjon innad i en næring både med henhold til eksportintensitet, markedsvekst og norske konkurransefortrinn. Det innebærer at eksportpotensialet varierer innad i hver næring. For det andre går verdikjeder ofte på tvers av etablerte næringer. For eksempel kan fiskefôr fra skogsindustrien erstatte marint fiskefôr og soya. En slik kombinasjon av verdikjeder for landbruks- og marine næringer skaper nye næringsmuligheter samtidig og kan løse flere bærekraftutfordringer. Et annet eksempel er samarbeidet mellom IT-selskaper og farmasiselskaper om genetikk, stordata og kunstig intelligens for å utvikle teknologi og instrumenter for presis diagnostisering og behandling av ulike kreftformer. Med verdikjeder mener vi bedrifter som er koblet sammen gjennom vare- og tjenesteleveranser, med andre ord som kunder og leverandører, eller at de leverer komplementære produkter i det samme markedet.
I tillegg kan norske bedrifter erobre internasjonale markeder gjennom eksport eller gjennom direkteinvesteringer – i form av datterselskaper eller andre enheter – til utenlandsmarkeder. Selv om direkteinvesteringer ikke gir direkte eksportinntekter, er de viktige av tre grunner:
Eksempler på norske aktører i denne kategorien er Statkraft, Telenor, Scatec Solar, Equinor, Hydro og Yara. Flere av disse jobber med forretningskonsepter innen fornybar energi og har sterke posisjoner internasjonalt, eller har ambisjon om å utvikle slike posisjoner, innenfor sine forretningsområder. Når sol, vind og andre fornybare løsninger vokser kraftig internasjonalt, kan kombinasjonen av sterk (kraft)markedskompetanse og fornybarutviklerrollen være et fortrinn for å videreutvikle den internasjonale virksomheten. Videre vekst i slike globale fornybaraktører kan bidra til å kutte globale klimagassutslipp og samtidig generere verdiskapende aktiviteter i Norge.
Sjømat/Havbruk: Norge har komplette verdikjeder innen både havbruk og villfanget fisk, er verdensledende på FoU og nye konsepter/løsninger, og har potensial for høy eksportvekst innenfor både eksisterende produkter og nye, lavtrofiske arter som alger, tang og tare, samt fôrråvarer og andre biprodukter. Norge har en sterk leverandørnæring som også kan øke sin eksportandel. Verdikjeden har et særlig potensial for fôrråvarer på grunn av det store hjemmemarkedet og strekker seg til landbasert bionæring.
Havvind: Markedet for havvind, både bunnfast og flytende, vil vokse kraftig frem mot 2050. Norge kan ta posisjoner i utbygging av parker, utstyrsproduksjon og systemintegrasjon, samt maritime operasjoner i hele verdikjeden.
Karbonfangst og lagring: Norge har lang erfaring og gode forutsetninger for å gå foran og utvikle løsninger for CO2 -fangst og lagring i Europa. CCS er nødvendig for å innfri klimamålene i Paris-avtalen, og Norge er posisjonert til å ta markedsandeler i hele verdikjeden fra fangstteknologi til transport- og lagringsløsninger. I den sirkulære økonomien vil vi benytte CO2 som råstoff til produksjon av mat, materialer og energi.
Batterier: Norge kan både satse på storskala batteriproduksjon og ta nisjeposisjoner i et verdensmarked i kraftig vekst, særlig knyttet til komponentproduksjon, celleproduksjon, resirkulering og maritime bruksområder.
Maritim: Norge har med sin komplette maritime klynge bestående av verdensledende selskaper innen rederi, verft, utstyr og tjenester allerede en sterk internasjonal posisjon. Klyngen tar en lederrolle iblant annet utviklingen av havvind, bærekraftig havbruk og grønn skipsfart, herunder lav- og nullutslippsteknologier.
Hydrogen: Jo nærmere vi kommer lavutslippssamfunnet, desto mer hydrogen vil vi trenge. Hydrogen kan erstatte fossile energibærere, og er utslippsfri ved forbrenning. Norge har svært gode forutsetninger for storskala produksjon av hydrogen, enten fra fornybar energi gjennom elektrolyse av vann, eller fra naturgass med CO2 -fangst og lagring. Videre kan hydrogen og CO2 ved gass-fermentering omdannes til fôrråvarer, flydrivstoff eller nedbrytbar plast. Det finnes også industrielle muligheter knyttet til produksjon av utstyr og hydrogeninfrastruktur.
Energisystemer: Energisystemene går over til mer uregulerbar fornybar energi. Løsningene må ikke bare møte behovet for generell kapasitetsøkning, men også et økende fleksibilitetsbehov. Norge er godt posisjonert innen nettoptimalisering, utvikling av løsninger for markedsplasser og som markedstilrettelegger. Innen smart lading langs vei har Norge vært tidlig ute med løsninger som er skalerbare for et internasjonalt marked.
Overvåkings- og kontrollsystemer: Industrielle overvåkings- og kontrollsystemer, særlig knyttet til autonome systemer og anvendelse av digital tvilling-teknologi, representerer en svært interessant mulighet for norsk næringsliv. Norge kan, litt enkelt sagt, ta posisjonen som «verdens kontrollrom» og styrke vår posisjon innenfor spesialiserte verdikjeder.
Helse: Norge er en liten aktør i et gigantisk og diversifisert marked, men vi har sterke nisjeposisjoner innen diagnostikk, og potensial til å ta vesentlige andeler av kreftbehandlingsmarkedet – verdens største legemiddelmarked.
Opplevelsesbasert reiseliv: Norge har et sterkt internasjonalt renommé og er godt posisjonert for å vokse i et internasjonalt marked for natur- og aktivitetsbaserte opplevelser. Dette gir muligheter for Norge som reiselivsdestinasjon.
Borregaard er en tradisjonsrik bedrift som startet med bygging av en cellulosefabrikk ved Sarpsfossen på slutten av 1800-tallet. I dag har Borregaard ett av verdens mest avanserte og bærekraftige bioraffineri.
Ved bruk av naturlige, bærekraftige råmaterialer produserer Borregaard avanserte og miljøvennlige biokjemikalier som kan erstatte oljebaserte produkter. Borregaards bruk av trær har røtter langt tilbake i tid, men har også framtiden foran seg. Ved å utnytte de ulike bestanddelene i tømmerstokken produserer Borregaard biopolymerer, spesialcellulose, biovanillin, bioetanol og mikrofibrillær cellulose til en rekke anvendelser innen blant annet landbruk og fiskeri, byggeindustri, farmasi og kosmetikk, næringsmidler, batterier og biodrivstoff.
Borregaard har 1100 årsverk fordelt på fabrikker og salgskontorer i 16 land i Europa, Amerika, Asia og Afrika.
I tråd med Borregaards strategi for spesialisering og økt verdiskaping, satser selskapet betydelige ressurser på forskning og utvikling (FoU). Dette skjer ved egne forskningssentra i Norge og USA, samt gjennom et utstrakt samarbeid med kunder, universiteter og forskningsinstitusjoner i flere land.
Les mer om Borregaard her:
Vestre er en norsk produsent av møbler. I mer enn 70 år har de vært med på å skape sosiale møteplasser for millioner av mennesker. Vestre har gjort langsiktig bærekraft til en forutsetning i alle deler av virksomheten, og har helt konkret knyttet arbeidet til ni av FNs bærekraftsmål. I Vestre fokuserer de på sosiale møteplasser framfor bare utemøblene, og opplever en økende internasjonal etterspørsel. I dag finner du løsninger fra Vestre på Times Square i New York, ved King's Cross i London, på Forum des Halles i Paris og mange andre steder.
Vestre har en nullvisjon. Den sier at de ikke skal lage et eneste produkt som ikke kan leve evig. Slik bekjemper de også bruk-og-kast-samfunnet, ett møbel av gangen. Med godt design, kritisk materialvalg, avansert overflatebehandling og litt vedlikehold en sjelden gang er faktisk evig levetid mulig. Vestre leverer også reservedeler uten tidsbegrensninger – har de dem ikke, lager de dem for deg. I tillegg til å tilby reservedeler gjennom hele livsløpet til produktene, tilrettelegger Vestre også for at slitte møbler etter mange år kan returneres til fabrikken, restaureres og få nytt liv.
30. juni 2020 lanserte Vestre nyheten om at de skal bygge verdens mest miljøvennlige møbelfabrikk på Magnor i Norge. The Plus er den største investeringen i norsk møbelindustri på flere tiår, og fabrikken vil bli et globalt utstillingsvindu for bærekraftig og høyeffektiv produksjon. Spektakulær arkitektur, besøkssenter og 300 mål opplevelsespark vil dessuten bidra til å utvikle Magnor til en attraktiv destinasjon for besøkende fra hele verden. Slik skal Vestre inspirere flere til å ta del i det grønne skiftet.
Les mer om Vestre og The Plus her:
C-Feed produserer høykvalitets startfôr til oppdrettsnæringen. Dyreplanktonet hoppekreps er grunnlaget for det nye fôret. Hoppekreps er naturlige bytteorganismer for fiskelarver, og har en optimal ernæringssammensetning for de fleste fiskearter i yngelperioden. C-feed har drevet produktutvikling i nærmere 15 år, og undersøkelser viser at fôr basert på hoppekreps gir en god helseeffekt på fisken, med økt overlevelsesrate, bedre kvalitet og bedre vekst. Bruks av hoppekreps fører også til forbedret vannkvalitet og produksjonsmiljø i anleggene.
C-Feed ønsker å bli ledende på tidlig startfôr, og sikter seg inn på marine fiskearter i saltvann på verdensmarkedet. C-Feeds anlegg er biosikre, og eliminerer risikoen for forurensing. Hoppekrepsene blir matet med CO2-absorberende alger, noe som sikrer en karbon-positiv produksjon. C-Feed anser hoppekrepsfôret som et grunnlag for å etablere en produksjon av flere helt nye oppdrettsarter, noe som vil være et viktig bidrag for å hente mer mat fra havene, i tråd med et økt matbehov for en stadig voksende befolkning på verdensbasis.
Les mer om C-feed her:
Lofoten Links er en spektakulær 18-hulls golf-bane som ligger ved Hov på Gimsøy i Lofoten. Her kan man spille golf i midnattsol, overnatte på Lofoten Links Lodges eller Hov camping, spise på Restaurant Låven eller kafeen på klubbhuset, og være med på guidet ridetur på Hov hestegård.
Plasseringen av golf-banen ved storhavet med fritt utsyn mot nord og midnattssola gjør banen til en storslått opplevelse. Havet er vannhinder ved flere av hullene og sandstrender fungerer som naturlige sandbunkere. På Lofoten Links kan sola være din følgesvenn 24 timer i døgnet fra midten av mai til slutten av juli. I slutten av august er banen et av de beste stedene å oppleve nordlyset.
Banen er blitt verdenskjent på grunn av en unik design og beliggenheten så langt nord. Blant annet er hull 2 kåret som Norges beste par 3 hull (Norsk Golf, Aug 2016), og banen har mottatt internasjonal annerkjennelse fra flere hold. Banen får stor oppmerksomhet i boken Planet Golf, Modern Masterpieces av Darius Oliver, hvor banen blir fremhevet som en av de store nyhetene i senere tid: «About the last place one would expect to find a world class modern links, the Lofoten Archipelago in Norther Norway». Flere av hullene blir også rangert som noen av verdens beste nye golfhull.
Hov er et gammelt vikingsted med mange fornminner. Blant annet er det to gravsteder fra vikingtiden på banen. Historikere mener vikinghøvdingen Tore Hjort, som er nevnt i Vikingsagaene, stammer fra dette området.
Lofoten Links er et funn for fugleinteresserte. Havørn, rype, tjeld, stær, ender og sjøfugl som skarv, havsule og ærfugl ses daglig på banen. Det hekker storlom, smålom, småspove og storspove på eller i umiddelbar nærhet av banen.
Les mer om Lofoten Links her:
[1] OECD (2020), Export Performance