Det mest åpenbare eksempelet er fremveksten av digitale plattformer som gjør data og rammeverk tilgjengelig, slik at andre bedrifter kan realisere nye tjenester basert på disse. Google, Facebook og Alibaba vinner store markedsandeler på sine områder gjennom en kombinasjon av gode tjenester, nettverkseffekter, kontroll av verdikjedene, data og oppkjøp.
Plattformøkonomien har snudd opp ned på flere store næringer. Store markeder som transport og reiselivsnæringen er velkjente eksempler, men alt fra profesjonelle kunnskapstjenester til norsk landbruk og hele økosystemet av bedrifter innen olje- og gassnæringen jobber med å utvikle og ta i bruk digitale plattformløsninger. Allianser med andre bransjer øker plattformenes rekkevidde og datatilgang, for eksempel Telenor Connexion, som er et tingenes internett (IoT) for selskaper som Volvo, Scania og Verisure.
Mye av forklaringen bak suksessen og veksten til de overnevnte selskapene er at de har lykkes i markeder som er preget av store nettverksgevinster. Når digitaliseringen i tillegg fjerner geografiske markedsgrenser og gjør markedene globale, gir det opphav til «superstjernebedrifter» som Facebook og Google. Denne utviklingen gir også nye utfordringer som krever at myndighetene og regelverket må holde følge med utviklingen.
Når digitaliseringen i tillegg fjerner geografiske markedsgrenser og gjør markedene globale, gir det opphav til «superstjernebedrifter»
Norge har en ledende posisjon i verden for digitalisering av finansiell infrastruktur og tjenesteproduksjon. Finansiell teknologi glir mer og mer over i plattformøkonomien og vi må anta at markedet globaliseres i stadig større grad. Norske aktører har utviklet tjenester og infrastruktur som bør kunne ha et internasjonalt marked.
Blokkjeder/kryptovaluta kan dessuten bety store endringer i måten vi tenker på finansielle strømmer på. Det utfordrer både finansnæringen og myndighetssiden, men det gir også store muligheter for Norge som ligger langt fremme i digitaliseringen. I dag er dette i stor grad et uregulert område, noe som begrenser mulighetene for å utforske og eksperimentere med mulighetene.
Norske aktører må være tidlig ute og sette seg selv i førersetet for å unngå å miste sine konkurransefortrinn og markedsandeler etter hvert som digitale plattformer vokser frem i stadig flere næringer. Nøkkelen til suksess kan ligge i et tettere samarbeid. Et eksempel på dette er Vipps hvor norske banker har gått sammen for å danne et sterkt nasjonalt selskap i markedet for betalingsløsninger som kan konkurrere mot giganter som Apple og Google.
Vi har i dag flere eksempler på norske selskaper som synes å være godt posisjonert i kappløpet om å vinne frem globalt i sine respektive næringer med egenutviklede plattformer. DNV-GLs Veracity-plattform og Kongsberg Digital med Kognify, er to eksempler. Det samme er REV Oceans «The Ocean Data Platform», som bygges i samarbeid med det norske datadelingsselskapet Cognite. Cognite har på kort tid fått en god posisjon i digitaliseringen av olje- og gassektoren.
Les mer