Partssamarbeid om fag- og yrkesopplæring
NHO og landsforeningene er aktivt med i utviklingen av yrkesfagene gjennom Samarbeidsrådet for yrkesopplæring (SRY), de faglige rådene og de fylkesvise yrkesopplæringsnemndene.
NHO og landsforeningene er aktivt med i utviklingen av yrkesfagene gjennom Samarbeidsrådet for yrkesopplæring (SRY), de faglige rådene og de fylkesvise yrkesopplæringsnemndene.
Trepartssamarbeidet for yrkesfagene består av partene i arbeidslivet og utdanningsmyndighetene. Sammen forvalter de læreplaner, gjennomføring av fagprøvene og utvikling av nasjonal og regional politikk på feltet.
Samarbeidsrådet for yrkesopplæring (SRY) er et felles samarbeidsorgan for partene i arbeidslivet og utdanningsmyndighetene, og oppnevnes av Kunnskapsdepartementet. Rådet skal gi råd om yrkesfagenes rolle i utdannings- og kompetansepolitikken, ta initiativ til forskning og innovasjon og bidra til samarbeid mellom aktuelle aktører.
SRY har 14 medlemmer fra ulike organisasjoner og forvaltningsorganer, og ansvaret for å lede rådet går på omgang mellom LO og NHO. I 2024 og 2025 ledes SRY av avdelingsdirektør Rebekka Borsch i NHO.
De faglige rådene er partssammensatt og oppnevnt av Utdanningsdirektoratet – ett faglig råd for hvert av de ti utdanningsprogrammene for yrkesfag De gir råd til statlige utdanningsmyndigheter om spørsmål som gjelder fagene innenfor de respektive utdanningsprogrammene og bidrar i utviklingen av kunnskapsgrunnlaget om fag- og yrkesopplæringen.
En viktig oppgave for de faglige rådene er å identifisere endringer i kompetansebehov i arbeidslivet og fremme forslag til endringer i læreplanene og tilbudsstrukturen for vg1, vg2 og vg3. Rådene skal også følge med på innsøking, gjennomføring og verdsetting i arbeidslivet og fremme forslag som kan bidra til å utvikle utdanningene.
Yrkesopplæringsnemndene (y-nemndene) bidrar med arbeidslivets perspektiv i det fylkesvise samarbeidet om yrkesfagene. De må ha flertall fra partene i arbeidslivet, og alle organisasjoner som er representert i SRY har rett til et medlem. Y-nemndene jobber for å sikre høy kvalitet i opplæringen i yrkesfagene. Siden 2007 har ikke y-nemndene lenger vedtakskompetanse, men har blitt tildelt en rådgivende rolle. Etter ny opplæringslov, som trer i kraft 1. august 2024, skal y-nemndenes råd tillegges større vekt, blant annet i saker om godkjenning av opplæringskontor.
- NHO mener at flere unge må oppfordres til å velge yrkesfag og at gjennomføringen må styrkes gjennom ulike tiltak
- NHO jobber for flere læreplasser hos våre medlemsbedrifter
- NHO mener at lærebedriftene må sikres gode økonomiske rammevilkår gjennom tilskuddsordninger og tiltak som gir lærebedriftene markedsfordeler, som for eksempel lærlingeklausuler
- NHO mener at det må etableres et nasjonalt senter for yrkesfag. Senteret må være fritt og uavhengig og understøtte kunnskapsutvikling og spredning av beste praksis i fag- og yrkesopplæring på alle utdanningsnivåer
- NHO mener at fagbrev på jobb-ordningen må styrkes
- NHO mener at det må legges til rette for at flere kan bygge videre på sin fagkompetanse til høyere yrkesfaglig utdanning og til høyere utdanning gjennom y-veiløp
- NHO mener at y-nemndene må få tilbake sin vedtakskompetanse
Les mer om NHOs kompetansebarometer
Les mer om utstyr i fag- og yrkesopplæringen
Les mer om nasjonalt senter for yrkesfag
Les mer om World Skills