EUs tiltakspakke for økonomisk sikkerhet

Publisert

Foto: iStock

EU lanserer tiltak for å sikre økonomisk sikkerhet i en stadig mer urolig verden. De ser på inngående - og utgående internasjonale investeringer, forskning, og eksportkontroll.

Kommisjonen har vedtatt fem initiativer for å styrke EUs økonomiske sikkerhet i en tid med økende geopolitiske spenninger og dyptgripende teknologiske endringer. Selv om strategien og undeliggende forslag er landnøytral er det liten tvil om at dette i stor grad handler om Kina. 
 
Kommisjonen er klare at pakken skal sikre EUs økonomiske sikkerhet, samtidig som de opprettholder åpenhet til handel, investeringer og forskning. 

Hvorfor kommer dette nå?   
Tiltakspakken som ble lansert 24. januar følger opp på strategien for økonomisk sikkerhet som ble presentert før sommeren 2023.  

Knyttes også til EUs liste over strategiske teknologier.
 
I mellomtiden har det vært pågående diskusjoner mellom medlemslandene, hvor det har vært generell støtte til behovet for en slik strategi men ulik tilnærming til hvor detaljert og vidtgående den skal være. Særlig vært diskusjoner knyttet til utgående investeringsscreening.

Hva er det? 
Pakken inneholder fem tiltak:  

  • Forbedre screening av utenlandske investeringer inn i EU. Foreslår at alle medlemsland skal ha en screeningmekanisme for utenlandske investeringer. 
  • Legge opp til diskusjoner og tiltak for mer koordinert satsing innen eksportkontroll. Merk – understrekes at skal være i full overenskommelse  med eksisterende multilaterale regimer, og ifølge medlemslandenes rettigheter.
  • Konsultere medlemsstater og interessenter for å identifisere potensielle risikoer som stammer fra utgående investeringer innen utvalgte teknologier (investeringsscreening). 
  • Legge opp til videre diskusjoner om hvordan bruke teknologier fra forskning og innovasjon som har potensiale for dual-use  (teknologier som kan brukes til både sivile og militære formål)
  • Foreslår at Rådet skal anbefale tiltak for å forbedre forskningssikkerhet på nasjonalt og sektorielt nivå  

Pågående diskusjoner og reaksjoner 
Ved første øyekast virker dette som en langt mindre inngripende plan enn det mange både ventet og fryktet. Som en anonym EU-diplomat blir sitert på i POLITICO, "Det er ikke noe faktisk forslag - det viser at det er mer komplekst enn von der Leyen fikk det til å se ut til å være. Det viser en følelse av realisme; det er betryggende for medlemslandene." 

Tiltakene setter retning og viser hvor Kommisjonen mener skoen trykker, men formuleringene i tiltakene går i retning av ‘videre utredning og diskusjon’, og ikke nye lovforslag (men videreutvikling av eksisterende lovverk på internasjonale investeringer inn i EU). Flere av forslagene går direkte inn på elementer av nasjonal sikkerhet, som er nasjonal kompetanse. Derfor er det vanskelig å si hvor effektivt dette vil bli i praksis. 

BusinessEurope 
Den økonomiske sikkerhetspakken for EU bringer sårt tiltrengt klarhet til kommisjonens strategi som ble annonsert i juni 2023. Vi anerkjenner behovet for en mer europeisk tilnærming til eksportkontroll og inngående FDI-screening. Å tette smutthull gjennom koordinert implementering er avgjørende for å redusere sikkerhetsrelaterte risikoer og ivareta det indre markedet. Vi ønsker også velkommen til den gradvise tilnærmingen til screening av utgående investeringer. Å identifisere problemer, vurdere risikoer og bruke EUs eksisterende verktøykasse mer effektivt før vi vurderer nye instrumenter er i tråd med vårt perspektiv.  
 
Datainnsamling kan være et godt utgangspunkt, men det bør ikke føre til ekstra belastninger for bedriftene. Næringslivet er klare til å engasjere seg i debatten om tiltak som har innvirkning på investeringer og europeisk konkurranseevne. 

 NHO er medlem av BusinessEurope og deltar i organisasjonens drøftelser og innspill til europeiske myndigheter for å ivareta interessene til norsk næringsliv, også i anledning tiltakene for økonomisk sikkerhet.

China Chamber of Commerce to the EU 
Det er jo særlig relevant hvordan Kina responderer, og i sin første reaksjon skriver China Chamber of Commerce to the EU følgende på vegne av sine medlemmer:  
For det første, respekter den globale arbeidsdelingen langs globale industrielle kjeder og avstå fra å forfølge tvangsbaserte forsyningskjeder og handelsverktøy gjennom ikke-markedsmessige midler; forhindre at "de-risking"-strategien blir generalisert til å påvirke industrisektorer negativt.  
For det andre, sørg for at kinesiske bedrifter nyter de samme rettferdige industrielle mulighetene, markedsadgangen og forretningsmiljøet som andre bedrifter i Europa. For det tredje, opprettholde dialog og samarbeid i de strategiske utviklingsområdene i Kina og Europa, som ny energi, digital økonomi, grønn økonomi, etc., og omfavne mulighetene for samarbeid mellom Kina og Europa med en positiv tankegang, for å i fellesskap sikre stabiliteten i forsyningskjeden til Kina, Europa og den globale forsyningskjeden. Kinesiske bedrifter ser på det europeiske markedet som avgjørende for deres globale ekspansjon og er forberedt på å intensivere investeringer og engasjement i Europa. Håpet er fortsatt at EU vil fremme et rettferdig, ikke-diskriminerende investerings- og forretningsmiljø for kinesiske selskaper.

Hva skjer nå? 
Kommisjonen legger opp til flere høringsrunder og diskusjoner, noe som tilsier at vi ikke vil få konkrete oppfølgingspunkter i løpet av denne Kommisjonsperioden.  

Hva betyr dette for Norge? 
Forslaget følger tre-pillar tilnærmingen EU har økonomisk sikkherhet om å fremme, beskytte og inngå partnerskap. Norge faller vanligvis innunderfremme’, men ikke under ‘beskytteoginngå partnerskap’. Vi vil se videre på hva dette kan innebære i praksis. 

Mange norske bedrifter opererer ut av og i EU-land, og vil dermed påvirkes av alle tiltakene. Vi vil følge arbeidet videre tett gjennom BusinessEurope. 
 

Les kommunikasjonen i sin helhet.