Kommisjonen legger frem Clean Industrial Deal

Publisert

Foto: European Commission.

I dag la Europakommisjonen frem Clean Industrial Deal (CID), EUs strategi for å avkarbonisere den europeiske økonomien samtidig som man styrker Europas konkurransekraft.

Hva er Clean Industrial Deal?

Clean Industrial Deal kan sees på som en slags videreutvikling av Green Deal, hvor de siste årenes ambisiøse klimapolitikk ligger til grunn, men hvor man nå ser på hvilke tiltak som kan gjøres for å gi industrien styrket konkurransekraft, særlig opp mot kinesiske og amerikanske konkurrenter, i tillegg til å legge forholdene til rette for at Europa skal lykkes i å ta en ledende markedsposisjon innen nye, grønne teknologier.

CID fokuserer særlig på energi-krevende industri og ny fremvoksende clean-tech, og skal bidra til en konkurransedyktig avkarbonisering av den europeiske økonomien ved å gjøre europeisk industri og næringsliv mer robuste, energiprisene lavere, utvikle en mer sirkulær europeisk økonomi og bidra til bedre forretningsmodeller for å tilrettelegge for grønne investeringer i Europa.

Strategien er organisert rundt seks fokusområder:

  1. Rimelig energi
  2. Ledemarkeder
  3. Finansiering og statsstøtte
  4. Sirkulær økonomi og tilgang på råmaterialer
  5. Globale marked og internasjonale partnerskap
  6. Kompetanse og kvalitetsjobber.

Hvert av disse områdene inneholder initiativer som skal rulles ut i løpet av de neste årene. Totalt er det snakk om nærmere 40 tiltak som varsles i CID-meddelelsen, i tillegg til ytterlig flere gjennom den tilknyttede Handlingsplanen for rimelig energi som også ble lagt frem i dag. Det er et stort spenn mellom anbefalinger og veiledning for medlemslandene til hard lovgivning, og mellom områder som strømnett, økonomisk sikkerhet, revidering av statsstøtteregelverket og konsesjonsprosesser.

Clean Industrial Deal inneholder i tillegg flere horisontale drivere som styrking av det indre marked og forenkling og det varsles sektorstrategier for bilsektoren, stål og metall, bærekraftig transport, bioøkonomien og kjemikalier. 

I anledning fremleggelsen sier klimakommissær, Wopke Hoekstra, følgende om Clean Industrial Deal:

"Europe needs to be cleaner, more competitive, and self-sufficient. The Clean Industrial Deal is our business plan: a decarbonisation strategy that re-industrialises Europe, driving competitiveness and boosting strategic independence. We’ve got a plan, and we’re putting it into action, starting today, to ensure a prosperous European future".


Hva er bakgrunnen for at Clean Industrial Deal legges frem?

EUs hovedprioriteter de neste årene er å styrke Europas konkurransekraft og egen sikkerhet. Bakteppet for dette er den politiske utviklingen de siste årene med en endret geopolitisk virkelighet. EU sakker etter USA innen innovasjon og teknologi, samtidig som Kina stormer fremover og leder kappløpet innen enkelte grønne verdikjeder. Energiprisforskjellene mellom EU og andre store økonomier er for store, og bidrar til økte kostnader for europeisk industri. Det samme gjør Europas økende avhengighet av strategiske råmaterialer, teknologi, og konsentrerte verdikjeder som skaper sårbarhet.

Draghi-rapporten forsøkte å svare på hvordan Europa kan styrke sin konkurransekraft i møte med disse utfordringene og pekte ut tre sentrale prioriteter Europa må lykkes med fremover: (i) lukke innovasjonsgapet mot USA og Kina innen innovasjon og avansert teknologi, (ii) en felles plan for avkarbonisering og konkurransekraft, med konkurransedyktige energipriser og at (iii) Europa må styrke egen sikkerhet og redusere avhengighet i kritiske verdikjeder. Disse tre prioritetene er også de tre nøkkelområdene, eller sentrale søylene i EUs konkurransekrafts-kompass som ble lagt frem i januar 2025, og som EU skal navigere etter de neste årene.

Clean Industrial Deal er EUs forsøk på å løse utfordring nummer to i Draghi-rapporten, en felles plan for avkarbonisering og konkurransekraft. Samtidig innebærer den flere elementer fra de to øvrige, all den tid markedsrettet innovasjon er en nøkkeldriver for å bringe frem de beste løsningene innen det grønne skiftet, samtidig som elementene knyttet til styrking av sirkulær økonomi og grønne ledemarkeder, og økonomisk sikkerhet i Clean Industrial Deal skal bidra til å redusere egne avhengigheter og gjøre europeisk industri mer robust. Clean Industrial Deal forsøker også å besvare andre sentrale deler av Draghi-rapporten og som i stor grad har bidratt til svekket konkurransekraft for industrien, nemlig høye energipriser, behovet for økte investeringer og kompetanse i tillegg til behov for forenkling og mer strømlinjeformet regelverk.

Hvordan har NHO bidratt inn i diskusjonen?

I CID-meddelelsen er Kommisjonen tydelig på at det som nå legges frem er resultatet av lengre dialog med industrien og de sosiale partene. Her har NHOs europeiske organisasjon BusinessEurope vært en sterk pådriver, blant annet gjennom sin RebootEurope-kampanje, i tillegg til en egen energistudie som ble lagt frem i juli 2024. NHO har også spilt direkte inn til Kommisjonen gjennom et eget posisjonsnotat, i tillegg til med våre nordiske søsterorganisasjoner.

Hva betyr det for Norge og norske bedrifter?
  • Det er positivt at Kommisjonen og EU tar på alvor den utviklingen som har foregått i verden de siste årene, og at man tar anbefalingene knyttet til konkurransekraft og egen beredskap i Letta-, Draghi- og Niinistö-rapportene til etterretning. Europa leder an globalt i den grønne omstillingen, men det er viktig at dette ikke går på bekostning av industri og arbeidsplasser eller av vår egen sikkerhet og økonomi i en stadig mer urolig verden.

  • Norge deler mange av utfordringene EU nå forsøker å løse gjennom Clean Industrial Deal, og det er avgjørende at vi samarbeider om å lykkes med dette i fellesskap. EU og Det indre marked er Norges viktigste marked, og norsk næringsliv lykkes når Europa lykkes. Nå gjelder det å få opp investeringstakten i ny kraftproduksjon og i nye grønne verdikjeder og infrastruktur som strømnett, hydrogen og karbonfangst- og lagring. De store satsingene som Europa nå skal i gang med kan gi gode vekst- og eksportmuligheter for norske bedrifter innen alt fra sirkulær økonomi og råmaterialer til energi og grønne teknologier – samtidig som de kan beskytte oss og våre arbeidsplasser i en stadig mer usikker verden.

  • Arbeidet med Clean Industrial Deal er viktig for Norge og norsk næringsliv og er nok et argument for å intensivere Norges EU-arbeid. Det er avgjørende for norsk konkurransekraft at spillereglene og vilkårene i det indre markedet er de samme for både EU- og EØS-landene. Det vil føre til økt forutsigbarhet og trygghet for bedriftene våre i en usikker verden så vel som for klima/energiomstillingen, samtidig som det vil kunne føre til flere muligheter for norske bedrifter.

  • EU forsøker i økende grad å sikre tilgang på kritiske råmaterialer og andre viktige innsatsfaktorer, blant annet gjennom sirkulærøkonomi, felles innkjøpsplattformer og nye partnerskap med tredjeland. Norge sitter på mye av den kompetansen og ressursene EU har behov for. Som EØS-land og fullverdig medlem av Det indre marked er Norge mer enn et alminnelig tredjeland med frihandelsavtale, og burde ha et godt utgangspunkt for å samarbeide tett med EU. Det vil bli viktig å finne gode løsninger slik at man i fellesskap kan få mest mulig ut av potensiale i bl.a. norsk mineralindustri, blant annet ved å bygge på Grønn Allianse.
Hvordan jobber NHO med Clean Industrial Deal fremover?

NHO jobber aktivt med å følge og påvirke EU-politikk. Vi vil fortløpende følge og vurdere flere av de ulike initiativene som forventes under de ulike delene av Clean Industrial Deal, etterhvert som de blir lagt frem. 

Hvor kan jeg lese mer?

Du kan lese Kommisjonens pressemelding her og meddelelsen her.

Pressemeldingen for den tilknyttede handlingsplanen for rimelig energi kan du lese her.