The Digital Services Act package

Publisert

Digitale tjenester har stor innflytelse på hverdagen vår, men skaper også utfordringer som maktkonsentrasjon hos store plattformer, urettferdige handelsbetingelser, og spredning av ulovlig innhold og desinformasjon. Digital Services Act (DSA) og Digital Markets Act (DMA) er to nye EU-lover som skal skape et tryggere digitalt rom der grunnleggende rettigheter for brukerne beskyttes, og sikre like konkurransevilkår for bedrifter. De to lovene har følgende hovedmål:
 
  1. Skape et tryggere digitalt rom: Sikrer at grunnleggende rettigheter for alle brukere av digitale tjenester beskyttes.
  2. Etablere like konkurransevilkår: Fremmer innovasjon, vekst og konkurranseevne, både i det europeiske indre markedet og globalt.

Digital Services Act (DSA) gjelder digitale tjenester som nettplattformer, sosiale medier, nettbutikker, og tjenester for deling av innhold. Den stiller strenge krav til store plattformer og søkemotorer. 

Digital Markets Act (DMA) regulerer "portvakt"-plattformer, som har roller i det digitale markedet, og fungerer som mellomledd mellom bedrifter og forbrukere.