Digital Markets Act

Publisert

Bakgrunn 

Nettplattformer som søkemotorer, sosiale medier og e-handelsplattformer spiller en stadig viktigere rolle i vårt sosiale og økonomiske liv. Siden e-handelsdirektivet i 2000 har EU-reglene for digitale plattformer stort sett vært uendret. Noen få store plattformer oppfattes nå som portvoktere mellom bedrifter og forbrukere, med betydelig økonomisk makt og kontroll over digitale økosystemer. Dette gjør det utfordrende for konkurrenter og nye aktører å ha samme forutsetninger, og for konkurransemyndighetene å gripe inn. 

I desember 2020 publiserte Kommisjonen et forslag til Digital Markets Act (DMA), som innfører harmoniserte regler for å regulere adferden til digitale plattformer som portvoktere i EU. Dette skifter fra konkurranseinngrep i ettertid til regulering i forkant, og etablerer regler for utpeking av portvoktere og utforming av forpliktelser og forbud. Dette vil radikalt endre hvordan store digitale plattformer opererer i EU. Samtidig lanserte Kommisjonen et forslag til en lov om digitale tjenester. 

  

Hvem gjelder lovforslaget for?  
 
 Portvoktere er virksomheter som driver store digitale plattformer som i stor grad påvirker rammer og regler for forbrukervalg. De er store eller viktige nok til å påvirke konkurransen på sine områder, og har så stor innflytelse at det er vanskelig for nye aktører å utfordre deres dominerende markedsposisjon. 
 
Digitale plattformer kan utpekes som portvoktere dersom de tilbyr nærmere definerte sentrale plattformtjenester. Det dreier seg om virksomheter som tilbyr minst én sentral plattformtjeneste og som tilfredsstiller følgende kriterier: 
 

  • Har en betydelig innvirkning på det indre marked 
    Dette antas å være tilfelle dersom selskapet oppnår en årlig omsetning lik eller over €7,5 milliarder i hvert av de tre siste regnskapsårene, eller hvor markedsverdien utgjorde minst €75 milliarder i det siste regnskapsåret, og tjenesten tilbys i minst tre medlemsstater.  
     
  • Driver en plattformtjeneste som fungerer som en viktig portal for næringsdrivende for å nå ut til sluttbrukere/kunder.  
    Dette antas å være tilfelle dersom selskapet driver en sentral plattformtjeneste med:
    - minst 45 millioner månedlige aktive sluttbrukere, og; 
    - over 10 000 aktive forretningskunder per år. 
     
  • Har en sterk og varig posisjon for sine aktiviteter  
    Dette antas å være tilfelle dersom selskapet oppfylte det andre kriteriet i hvert av de tre siste regnskapsårene. 

Politisk prosess 

DMA ble publisert 13. oktober 2022, og trådte i kraft 1. november 2022. I juli 2023 erklærte sju selskaper at de oppfylte kriteriene, og 6. september 2023 utpekte Kommisjonen formelt seks portvoktere (Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta og Microsoft). Portvokterne har vært nødt til å overholde reglene siden 7. mars 2024. Flere av selskapene har tatt Kommisjonen til retten, og det ligger nå flere saker til behandling der. 

EØS-relevans 

Forordningen er markert som EØS-relevant fra EUs side. Forordningen er nå til behandling i EØS-EFTA-statene.  
 
Forordningen nødvendiggjør lovendringer, og innlemmelse i EØS-avtalen krever derfor Stortingets samtykke, jf. Grl. § 26 andre ledd.