Energibyrået ACER

Europas byrå for samarbeid mellom energimyndigheter, ACER, er et rådgivende forvaltningsorgan for utvikling av felles regelverk.

The Agency for the Cooperation of Energy Regulators (ACER) er Europas byrå for samarbeid mellom energimyndigheter. Byrået er et rådgivende forvaltningsorgan for utvikling av felles regelverk, som også skal løse eventuelle uenigheter ved grensekryssende energisamarbeid. I byrået deltar EØS-landenes nasjonale regulerings­myndigheter, inkludert den norske reguleringsmyndigheten for energi (RME), og Acer gjør det mulig for regulatoriske myndigheter å styrke sitt samarbeid på EU-nivå.

Les om 6 ting du må vite om ACER her

Byrået startet opp i 2011 som følge av forordning 713/2009. Det er disse reglene som oppdateres gjennom denne forordningen (2019/942) i Ren Energi-pakken. Bakgrunnen er at økende integrering av kraftmarkedene og overgang til mer variabel energiproduksjon (sol og vind) skaper behov for for økt koordinering av regulatoriske tiltak.

Tidligere erfaringer fra det indre marked har vist at ukoordinert nasjonal handling kan føre til problemer for markedet, særlig i tett sammenkoblede områder der enkelt lands beslutninger påvirker nabolandene. Ensidige inngrep kan derfor utgjøre en risiko for et velfungerende, grenseoverskridende elektrisitetsmarked. Byrået skal derfor bidra til å sikre at man oppnår de ønskede positive effektene som økt forbrukervelferd og forsyningssikkerhet gjennom økt samarbeid mellom de uavhengige reguleringsmyndighetene. 

Når fornybarandelen øker, vil det være nødvendig å tilpasse strømnettet for å håndtere både økte og variable kraftmengder og samtidig opprettholde nettstabilitet. Regionale koordineringssentre vil derfor spille en viktig rolle for koordineringen av transmisjonssystemoperatører (tilsvarende Statnett). Acer skal bidra til å sikre samarbeid mellom de regionale koordineringssentrene om det er nødvendig.

Prinsippene om åpenhet står tydelig nedskrevet i forordningsteksten. Acer skal sikre at alle gis objektiv, pålitelig og lett tilgjengelig informasjon, særlig med hensyn til resultatene av dens arbeid for nettopp dette.

Hva kan ACER bestemme?

I henhold til EU-rettens prinsipp om subsidiaritet kan Acer bare fatte vedtak under klart definerte omstendigheter og på saksområder som er klart knyttet til formålet . Det vil si etter forsøk på mekling når partene ikke kommer til enighet. Utover dette har Acer bare en koordinerende, overvåkende og rådgivende funksjon. 

  • Byrået kan gi uforpliktende råd og anbefalinger om hvordan det europeiske regelverket skal tolkes og hvordan markedet bør fungere for å få best utnyttelse av ressursene.
  • Byrået skal utstede anbefalinger rettet mot systemoperatørene (tilsvarende Statnett), de regionale koordineringssentre og nominerte elektrisitetsmarkeds-operatører. Disse skal oppgi den informasjon som er nødvendig for Acer for å utføre sine oppgaver om å gi råd for best tilrettelegging.
  • Byrået kan føre tilsyn med EUs kraft- og gassmarkeder, og skal hindre at store land og selskaper misbruker markedsmakt og overkjører små land og mindre aktører.
  • Byrået har, sammen med EU-kommisjonen og systemoperatørene, en sentral rolle i å utvikle utfyllende regelverk (nettkoder og retningslinjer), som er mer detaljert enn det politikerne i EU-insistusjonene har vedtatt.
  • Acer er også tvisteløser i grenseoverskridende spørsmål dersom statene som deltar i energimarkedet ikke kommer til enighet eller i fellesskap ønsker at Acer skal avgjøre den aktuelle saken. 
Hva er nytt og hva betyr det for Norge?

Energibyrået får noen nye oppgaver. Den største endringen er at Acer kan pålegge bøter dersom aktører nekter å bidra med informasjon for samarbeidet. Tidligere hadde Kommisjonen denne oppgaven. ESA har tilsvarende rolle overfør norske aktører, så for norske aktører vil ikke dette bety store endringer.

Endringer med Ren energipakken (2019) er at Acer skal godkjenne forslag fra systemoperatørene i Europa (tilsvarende Statnett) om de har tilstrekkelig produksjonskapasitet; identifisering av regionale krisescenarier; vurdering av kortsiktig og sesongbasert ressurstilstrekkelighet.

Videre kommer det nye tekniske kjøreregler for kraftmarkedet som skal utfylle regler vedtatt av EU-institusjonene, som er mer overordnet. Kjørereglene skal bygge på prinsippene i lovene, slik som at reglene skal være ikke-diskriminerende, drift av mellomlandsforbindelse, at strøm er en vare, at handel mellom land er mulig.

Tidligere kunne ikke Acer utforme slike regler med mindre de kom som en uenighet mellom de nasjonale reguleringsmyndighetene. Høyesterett omtalte dette som forvaltningsmyndighet og ikke lovgivningsmyndighet, og dermed noe de kaller for lite inngripende.

For at dette skal være gjeldende i Norge vil det kreve et vedtak i RME uavhengig om det er de nasjonale reguleringsmyndighetene i felleskap eller Acer som utformer kjørereglene. Reguleringsmyndigheten for energi (RME) er en uavhengig enhet i Norges vassdrags og energidirektorat (NVE). 

NHOs vurdering

Den særnorske debatten omkring Acer har lite med realitetene å gjøre. Acer kan ikke overstyre norske myndigheter. Norge har tiltrådt en rekke tilsvarende internasjonale avtaler om overnasjonal kontroll, fra økonomi til barnevern, uten at det har blitt gjenstand for tilsvarende debatt.  Høyesterett har karakterisert myndigheten Norge har delegert til Acer som lite inngripende.