Rapporten ble lansert under Arendalsuka hvor bl.a. adm. dir. i NHO, Ole Erik Almlid og konsernsjef i Kongsberg Gruppen, Geir Håøy innledet om betydningen av godt samarbeid mellom forsvarsmyndigheter og maritim industri i realiseringen av fartøyene. Dette vil styrke vår nasjonale beredskap- og forsvarsevne langs hele kysten. Byggingen vil også bidra til å sikre et konkurransefortrinn og et eksportpotensiale for norsk maritim industri. Almlid fremhevet betydningen av å gå raskt fra ord til handling, samt sikrer kompetansen som skal for å realisere langtidsplanen til forsvaret.
Hovedkonklusjonene fra rapporten:
- Verdiskaping og sysselsetting
Bygging av 28 standardfartøy for det norske Forsvaret vil generere opptil 85 milliarder kroner i verdiskaping (bygging og vedlikehold) og 56 000 årsverk.
- Geografisk fordeling:
Sysselsettingseffektene vil være størst i Vestfold, Møre og Romsdal, og Rogaland.
- Eksportmuligheter:
Bygging av standardfartøy kan føre til eksportmuligheter, med tre scenarioer som viser potensialet for økonomiske effekter. I et medium-senario vil eksport av 20 fartøy generere 39 mrd. kr. og 27,2 tusen årsverk (bygging og vedlikehold)
- Grønn omstilling:
Prosjektet kan akselerere utviklingen av klimavennlig teknologi i maritim sektor, med fokus på utslippsfrie løsninger og fornybare drivstoff.
Last ned rapporten