Store ringvirkningseffekter ved bygging av standardisert fartøysklasse på norske verft

Publisert

På oppdrag for NHO, LO, Norsk Industri og Maritimt Forum har Menon Economics gjennomført en ringvirkningsanalyse av å bygge 10 havgående og 18 kystnære standardfartøy ved norske verft for det norske forsvaret. Rapporten dokumentere store ringvirkningseffekter både knytter til bygging og vedlikehold av fartøyene.

Rapporten ble lansert under Arendalsuka hvor bl.a. adm. dir. i NHO, Ole Erik Almlid og konsernsjef i Kongsberg Gruppen, Geir Håøy innledet om betydningen av godt samarbeid mellom forsvarsmyndigheter og maritim industri i realiseringen av fartøyene. Dette vil styrke vår nasjonale beredskap- og forsvarsevne langs hele kysten. Byggingen vil også bidra til å sikre et konkurransefortrinn og et eksportpotensiale for norsk maritim industri. Almlid fremhevet betydningen av å gå raskt fra ord til handling, samt sikrer kompetansen som skal for å realisere langtidsplanen til forsvaret.

Hovedkonklusjonene fra rapporten:
  • Verdiskaping og sysselsetting
    Bygging av 28 standardfartøy for det norske Forsvaret vil generere opptil 85 milliarder kroner i verdiskaping (bygging og vedlikehold) og 56 000 årsverk.
  • Geografisk fordeling:
    Sysselsettingseffektene vil være størst i Vestfold, Møre og Romsdal, og Rogaland.
  • Eksportmuligheter:
    Bygging av standardfartøy kan føre til eksportmuligheter, med tre scenarioer som viser potensialet for økonomiske effekter. I et medium-senario vil eksport av 20 fartøy generere 39 mrd. kr. og 27,2 tusen årsverk (bygging og vedlikehold)
  • Grønn omstilling:
    Prosjektet kan akselerere utviklingen av klimavennlig teknologi i maritim sektor, med fokus på utslippsfrie løsninger og fornybare drivstoff.

Last ned rapporten