Hotellselskapet Strawberry utnytter kunstig intelligens (AI) både i drift ute på hotellene og i hovedkontortjenestene. Ute på hotellene brukes AI for å støtte de ansatte og redusere omfanget av manuelle repetitive og administrative oppgaver slik at mer tid kan brukes på å sikre enda bedre gjesteopplevelser. Ved hovedkontoret brukes AI for å øke hastigheten og kvaliteten på prisingen, redusere manuelt arbeid. Ved enkelte avdelinger ser de allerede effektiviseringer på opp mot 20 prosent.
Covid-19 pandemien var spesielt tung for hotellbransjen og gjorde at effektivisering og forbedring av egne arbeidsprosesser ble aktualisert. I tillegg til å bytte alle sine interne datasystemer fokuserer Strawberry på hvordan kunstig intelligens kan bidra til å effektivisere driften gjennom å redusere behovet for manuelle repetitive og administrative oppgaver slik at deres ansatte kan fokusere enda mer på å sikre gode kundeopplevelser.
Covid-19 pandemien var spesielt tung for hotellbransjen og gjorde at effektivisering og forbedring av egne arbeidsprosesser ble aktualisert. I tillegg til å bytte alle sine interne datasystemer fokuserer Strawberry på hvordan kunstig intelligens kan bidra til å effektivisere driften gjennom å redusere behovet for manuelle repetitive og administrative oppgaver slik at deres ansatte kan fokusere enda mer på å sikre gode kundeopplevelser.
Strawberry ser like fullt det største potensialet for AI ved hovedkontoret, og hvor de allerede ser enkelte avdelinger med effektivisering på opp mot 20 prosent. Gevinstene i dag og framover ansees som størst inn mot inntektssiden og finans. AI bistår med oppdatering av dokumenter på natten og har medført innsparinger på inntil to timer hver morgen. Den kunstige intelligensen bistår med automatisering av prising i henhold til markedet (etterspørselen) og selskapets strategier. Slik har selskapet eliminert en kjedelig og repetitiv manuell arbeidsoppgave, hvor den ansatte nå i større grad kan bruke tid blant annet på å kontrollere prisforslag generert av roboten. De bruker også AI til å analysere salg og prognoser for framtidig etterspørsel. De ansatte kan nå også i større grad frigjøre tid som blant annet brukes på strategiarbeid.
Kunstig intelligens bidrar ikke til redusert arbeidskraftsbehov, hverken ute på hotell eller ved hovedkontoret. Oppgaveinnholdet i den enkelte stilling endres derimot i en retning hvor mer tid kan brukes på å øke kvaliteten på både egne arbeidsprosesser og på tjenesten selskapet selger.
Strawberry og AI-teknologi
- Strawberry utnytter AI både i drift ute på hotellene og i hovedkontortjenestene.
- Ute på hotellene brukes AI for å støtte de ansatte og redusere omfanget av manuelle repetitive og administrative oppgaver.
- Ved hovedkontoret brukes AI for å øke hastigheten og kvaliteten på prisingen, samt å redusere manuelt arbeid.