SpareBank 1 SMN anvender både maskinlæring og generativ kunstig intelligens både til å forbedre og effektivisere produkter og arbeidsprosesser. SpareBank 1 SMN ser allerede at spesifikke arbeidsoppgaver kan effektiviseres med opp mot 40 prosent og har en konkret innsparing på chatbots på 16 mill. kroner årlig.
SpareBank 1 SMN er lokalisert i Midt-Norge og er del av SpareBank 1 alliansen. De har alltid hatt en aktiv holdning til ny teknologi, og begynte for snart 10 år siden å anvende kunstig intelligens, men aktiviteten på området gikk fra ett smalt område for spesialister til bruk i bredden i november 2022 med lanseringen av ChatGPT og generativ AI mer generelt.
Gjennom samarbeid med blant annet det Trondheimsbaserte oppstartsselskapet Strise.ai benyttes maskinlæring til å gi et bedre beslutningsgrunnlag knyttet til bankens kunder (know your customer, KYC). Løsningen effektiviserer og forbedrer arbeidsprosessene knyttet til bankens kunder. Relevante data samles inn om kunden, kobles sammen og visualiseres med grafteknologi hvor relevant informasjon og beslutningsgrunnlag presenteres for den ansatte. Systemet kan flagge kunder hvor det er behov for nærmere undersøkelser av kundens relasjoner, politisk eksponering, medieomtale mv. og hjelper slik banken til å ta avgjørelser. Mennesker må fortsatt ta avgjørelsene, men de får bistand til å forstå komplekse sammenhenger og helheten samt avdekke potensielle svakheter og risikomomenter ved nye kundeforhold.
Det gjøres mye på svindeldeteksjon (anti money laundering, AML). Systemer og algoritmer kan avsløre svindel direkte og predikere hvor det sannsynligvis har eller kan skje svindel. Både løsningene mot AML og KYC bidrar til at banken overholder gjeldende lover og regler, og slik også reduserer risiko knyttet til brudd på disse med påfølgende økonomiske konsekvenser. Viktig å presisere at mennesker fortsatt absolutt er en del av prosessene selv om stadig mer er automatisert og drevet av AI.
SpareBank 1 SMN benytter maskinlæring for å gjøre klassifiseringer i nettbanken. Klassifiseringen bidrar til å øke kvaliteten på produktet nettbank. Konsernet benytter også kunstig intelligens fra tredjeparter som Semine. Der benytter SpareBank 1 SMN kunstig intelligens for å automatisere prosessen for inngående fakturaer, og bidrar til å redusere repetitive oppgaver, feil og ressursbruk i regnskapshuset ved hjelp av kunstig intelligens. Dette er nok et eksempel på en tjeneste som er forbedret med kunstig intelligens.
Generativ kunstig intelligens benyttes for å effektivisere egne arbeidsprosesser i SpareBank 1 SMN. De har hatt kjørende algoritmer i flere år, men hvor det foreløpig handler om å tilpasse og sette opp gode systemer og produkter som også overholder gjeldende regler og retningslinjer. Banken var en av de første bankene som tok i bruk en chatbot mot kundene basert på avanserte språkmodeller hvor de ser innsparinger på om lag 16 mill. kroner årlig. Chatboten er derimot ikke generativ ut mot kunde. Store språkmodeller i bruk for idégenerering og markedsføring er områder hvor vi utforsker bruken i dag, da dette er prosesser som ikke involverer sensitive data i like stor grad.
Enterprise versjonen av Microsoft Copilot (tidligere Bing enterprise), GitHub Copilot mv. er tatt i bruk på noen områder og bistår de ansatte med økende antall oppgaver. Systemene brukes i lukkede miljø og med noen begrensninger for å sikre ansvarlig bruk og forhindre brudd på personvern, GPDR og annet relevant lovverk. Man ser allerede potensielle besparinger på opp mot 40 prosent på enkelte arbeidsoppgaver.
SpareBank 1 SMN jobber kontinuerlig med maskinlæringsmodeller både i egen regi, sammen med store teknologiselskaper og i samarbeid med blant annet NorwAI som er et senter for fremragende forskning på feltet kunstig intelligens ledet av NTNU. Potensialet både på effektivisering av arbeidsprosesser, redusering av risiko, flere og bedre produkter og kundeopplevelser vurderes som stort.
SpareBank 1 SMN og AI-teknologi
- SpareBank 1 SMN har i flere år benyttet maskinlæring og generativ AI for å forbedre produkter og effektivisere arbeidsprosesser.
- Selskapet benytter eksempelvis AI for svindeldeteksjon. Systemet kan både avdekke og forutse potensielle svindelforsøk.
- Dette hjelper banken å overholde gjeldende lover og regler og redusere risiko for brudd på disse.