Schibsted har satset strategisk på AI siden 2015

Schibsted ligger langt fremme i Europa når det gjelder å satse på kunstig intelligens i mediebransjen. Konsernet har blant annet et eget AI-akademi for å bidra til kunnskapsdeling og øke kunnskapen blant ansatte om AI-teknologi.

Schibsted er et internasjonalt mediekonsern med hovedkontor i Oslo, som i hovedsak driver med aviser, trykking og annonseformidling. [1] Schibsted består av 60 virksomheter som er helt eller delvis eid av konsernet. Noen kjente virksomheter som inngår i konsernet er VG, Aftenposten og Finn.no. Schibsted består av mange virksomheter og har desentralisert sine produkter og teknologimiljøer. Siden Schibsted består av mange virksomheter som er lokalisert ulike steder, så har de sentralt styrket sitt strategiske fokus på AI gjennom; Schibsted Futures Lab og AI Enablement program.

Schibsted setter søkelys på AI gjennom egne AI-team
Schibsted Futures Lab og AI Enablement program fungerer som støttefunksjoner til konsernets virksomheter når det gjelder problemstillinger knyttet til AI-teknologi. Schibsted Futures Lab undersøker ulike typer fremvoksende teknologier , ikke nødvendigvis for å bruke eller å produsere selv, men for å vite hvordan virksomhetene i Schibsted skal forholde seg til teknologiske innovasjoner som kan komme til å påvirke dem. AI Enablement Program driver Schibsteds AI-akademi, og har som formål å bidra til kunnskapsdeling og øke kunnskapen blant ansatte om AI-teknologi. Programmet sørger også for et rammeverk for å sikre ansvarsfull bruk av AI i konsernet, samt at det hjelper de ulike virksomhetene med å få inn AI-tjenester der det kan være gunstig for å øke kvalitet og effektivitet.

t eksempel på bruk av AI i Schibsted er VG’s egenutviklet transkriberingsapp JOJO. Appen brukes av VG’s journalister for å transkribere intervjuer. Dette produktet ble utviklet av VG, da de så en mulighet for å effektivisere den manuelle transkriberingsprosessen. Appen fra VG er bygget på OpenAI’s Whisper, en talegjenkjennings- og transkripsjonsprogramvare som bruker kunstig intelligens [2]. Det er VG som har utviklet appen, men Schibsteds sentrale AI-team har også bidratt med kunnskapssparing og rådgiving i forbindelse med utvikling av appen.

Schibsted ASA og AI-teknologi

- Schibsted har egne overordnede AI-team; Schibsted Futures Lab og AI Enablement program, som er støttefunksjoner til konsernets virksomheter.

- Teamene har blant annet som formål å bidra til kunnskapsdeling, sørge for rammeverk for ansvarsfull AI-bruk, bidra ved implementering av nye AI-løsninger, samt å være fremadrettet og følge med på hva som skjer innen fremvoksende teknologier.

Fotnote 1: Shibsted selger nå ut media og avisdelen, og skal konsentrere seg på markedsplassene (som Finn). Se for eksempel omtale på  e24

Fotnote 2: VG gjør transkriberings-app tilgjengelig for flere (journalisten.no)