Samfunnsutfordringene står i kø, og bedriftene etterlyste gode modeller for å løse disse utfordringene i fellesskap mellom offentlig og privat sektor. Historien viser at løsninger ofte kommer i kjølvannet av en krise, men vi kan ikke vente på kriser for å lage vellykkede modeller. Det er dessuten allerede kriser på flere områder i samfunnet i dag, selv om de kanskje ennå ikke så synlige. Det blir de snart, skal vi tro de store samfunnsanalysene både i Norge (Perspektivmeldingen ) og i Europa (Draghi-rapporten).
KI-forumet for bedrifter i NHO er en håndplukket gruppe bedriftsrepresentanter som jobber med digitalisering til daglig. De møtes jevnlig under paraplyen "Digitalt Krafttak" som NHO lanserte sammen med regjeringen for snart et år siden. Formålet med KI-forumet er å gi regjeringen råd som kan øke tempoet i den digitale omstillingen i Norge.
- Regjeringens digitaliseringsstrategi gir oss et felles kart å jobbe etter, sa Tung til bedriftene. Vi har fått en ny nasjonal digitaliseringsstrategi som vi sammen må jobbe for å realisere.
- Nå må vi innenfor de gitte rammene gjøre vårt beste for å omsette ord til handling, sa NHOs administrerende direktør Ole Erik Almlid, selv om NHO også er utålmodig etter å se en prioritering av midler som skal til for å realisere strategien.
Omstillingskompetanse er også en kompetanse
Behovet for digital kompetanse er skrikende både i offentlige og private virksomheter. Det må inn i alle utdanningsnivåer og i mange flere fag. Vi trenger fortsatt å øke antall IKT-studieplasser, men digital kompetanse er mye mer enn bare det. Næringslivet og myndighetene må single ut områder der det må utvikles mer spisskompetanse for at Norge skal kunne utløse potensialet som ligger i digitalisering. Cybersikkerhet vil sannsynligvis stå på toppen av lista.
Det er også minst like viktig å satse på omstillingskompetanse. For å lykkes med digital omstilling, vil mange bedrifter måtte endre sine forretningsmodeller, og det må bygges kompetanse på leder- og styrenivå da mange vil trenge å endre sin strategi.
Data er innsatsvaren
Alle er enige om at data må deles. Nå må det utvikles løsninger for å dele i praksis. Myndighetene må se på hva som hindrer datadeling på overordnet nivå, og det må gjøres mer for fjerne offentlige etaters usikkerhet og tidvis uvilje mot å dele data. For ikke å gape over for mye på en gang, foreslår bedriftene at man identifiserer bransjer der datadeling vil gi størst lønnsomhet for samfunnet.
For å lykkes med økt datadeling gjennom samarbeid offentlig-privat, må vi anerkjenne at investeringene ofte må gjøres hos en annen part enn den som høster fordelene. Dette krever et tett og forpliktende samarbeid, der virksomhetsledere på øverste nivå aktivt involverer seg i prosessene. Det er først når strategiske beslutningstakere prioriterer, og ressurser hos den enkelte får bruke tid på slike fellesprosjekter, at vi kan sikre at de nødvendige investeringene gjøres og gevinstene realiseres på tvers.