- Med NHOs Arbeidsmiljøbarometer ønsker vi å løfte frem bedriftenes perspektiver og erfaringer knyttet til viktige temaer innenfor arbeidsmiljøarbeid. Vi vet at godt arbeidsmiljø er vinn-vinn. Det gir motiverte medarbeidere og produktive bedrifter. Derfor er det viktig med systematisk arbeidsmiljøarbeid basert på kunnskap om både arbeidstakeres og arbeidsgiveres perspektiver, sier Nina Melsom, direktør for arbeidsliv og tariff.
Det er de siste årene gjennomført en rekke studier, undersøkelser, kartlegginger og kunnskapsoppsummeringer av utviklingstrekk og forhold ved det norske arbeidslivet. Mange av disse studiene tar utgangspunkt i arbeidstakerens perspektiver og opplevelser.
NHO har derfor etablert en undersøkelse blant våre medlemsbedrifter, et "arbeidsmiljøbarometer", hvor hensikten er å jevnlig kartlegge arbeidsgivernes perspektiver på arbeidsmiljø og arbeidsmiljøarbeid i norske bedrifter.
Betydningen av et godt arbeidsmiljø understrekes i Arbeidsmiljøbarometeret, hvor 9 av 10 virksomheter vurderer arbeidsmiljøarbeid som svært viktig eller viktig for både å redusere sykefravær, skape en trygg og motiverende arbeidsplass, fremstå som en attraktiv arbeidsgiver, og forbedre lønnsomheten.
Oppsummering av hovedfunn
I undersøkelsen har vi kartlagt virksomhetenes perspektiver og erfaringer knyttet til følgende tema: 1) Trender i arbeidslivet 1: KI-teknologi, 2) Trender i arbeidslivet 2: Hjemmekontor og fjernarbeid, 3) Arbeidsmiljøarbeid, 4) Partssamarbeid på arbeidsplassen og 5) Sykefravær. I det følgende vil vi gjengi hovedfunnene i undersøkelsen.
Trender i arbeidslivet 1: KI-teknologi
- 35 prosent av virksomhetene oppgir at de bruker KI-teknologi.
- Blant de som oppgir at de bruker KI-teknologi oppgir de fleste at det er i noen eller begrenset grad (70 prosent), for eksempel i enkelte deler av virksomheten og for spesifikke oppgaver.
- I overkant av 1 av 3 virksomheter som bruker KI-teknologi, svarer at de har vurdert potensielle risikoer knyttet til datasikkerhet, ansatte er informert om virksomhetens bruk av KI-teknologi, og ansatte har mulighet til å bruke arbeidstid til kompetanseheving for å kunne ta i bruk KI-teknologi.
- Færre (i underkant av 1 av 5) oppgir at de har etablert en policy for riktig bruk av KI-teknologi og har en uttalt plan for hvordan virksomheten skal bruke KI-teknologi fremover.
- Virksomhetene oppgir at KI-teknologi i hovedsak bidrar til å automatisere oppgaver som ansatte tidligere har utført og at KI-teknologi er et arbeidsverktøy som ansatte bruker i driftsoppgaver.
Trender i arbeidslivet 2: Hjemmekontor og fjernarbeid
- Det er en relativt høy andel av virksomhetene som har ansatte som jobber deler av tiden sin på hjemmekontor og/eller andre steder (67 prosent).
- Blant virksomhetene som har ansatte som jobber deler av tiden sin på hjemmekontor og/eller andre steder er det likevel vanligst at de jobber det aller meste av tiden eller overvekten av tiden i virksomhetens lokaler.
- Omfang av hjemmekontor er om lag uendret de siste 12 månedene, men flere virksomheter ønsker at de ansatte er mindre på hjemmekontor.
- Flere virksomheter har opplevd en positiv endring som følge av hjemmekontor knyttet til sykefravær, muligheten til å tilpasse arbeidet til arbeidstakers helse/arbeidsevne, inkludere personer med nedsatt funksjonsevne og muligheten for å la ansatte stå lengre i jobb.
- Flere virksomheter har opplevd en negativ endring som følge av hjemmekontor knyttet til kreativitet og innovasjon og evnen til å lede ansatte med større fysisk avstand.
Arbeidsmiljøarbeid
- Virksomhetene oppgir at de viktigste grunnene til å drive med arbeidsmiljøarbeid er å sørge for en trygg og motiverende arbeidssituasjon for de ansatte og for å være en attraktiv arbeidsgiver.
- Virksomhetene rapporterer om at de viktigste suksessfaktorene for arbeidsmiljøet er at både arbeidsgiver og arbeidstakersiden er engasjert i arbeid med HMS og arbeidsmiljø og å ha oversikt over de viktigste risikofaktorene i arbeidsmiljøet i sin virksomhet.
- Virksomhetene rapporterer om at de største utfordringene for arbeidsmiljøet er å finne ressurser til å prioritere arbeidsmiljøarbeidet og at det er vanskelig å vite hvilke arbeidsmiljøforhold som bør gjøres noe med.
Partssamarbeidet på arbeidsplassen
- 85 prosent av virksomhetene er enig i at det er et aktivt samarbeid mellom ledelsen og tillitsvalgte/ansatterepresentanter.
- 88 prosent av virksomhetene er enig i at samarbeidet mellom tillitsvalgte/ansatte-representant og ledelsen er positivt for virksomheten.
- Virksomhetene rapporterer om at samarbeidet mellom ledelsen og tillitsvalgte fungerer godt eller svært godt når det gjelder forebyggende arbeidsmiljøarbeid (74 prosent), omstilling og endringsprosesser (71 prosent), og sykefravær (53 prosent).
Sykefravær
- 44 prosent av virksomhetene oppgir at dagens nivå på sykefravær er i svært stor eller ganske stor grad en utfordring med tanke på bemanningssituasjon, økonomi og den daglige driften. Generelt sett rapporterer de større virksomhetene om større utfordringer med sykefraværet enn de mindre virksomhetene.
- Virksomhetene rapporterer om at de største utfordringene knyttet til sykefraværet og langtidssykemeldinger er at det er en ekstra belastning for de som er på jobb og at det gir økt uforutsigbarhet.
- 57 prosent av virksomhetene oppgir at de i meget stor eller i ganske stor grad har de verktøyene og virkemidlene de trenger for å følge opp, håndtere og støtte ansatte som er blitt sykemeldt.
- I forbindelse med sykefraværsoppfølgingen vurderer virksomhetene kontakten med bedriftshelsetjenesten som mest nyttig (74 prosent, som nyttig eller svært nyttig), etterfulgt av dialogen med den sykemeldte arbeidstakeren (69 prosent). Færre virksomheter vurderer kontakten med den som sykmelder og Navs digitale oppfølging som nyttig (43 prosent og 42 prosent).
Om undersøkelsen
Undersøkelsen er spørreskjemabasert og gjennomført i tidsperioden 16.-24. september 2024. Totalt ble 16 769 bedrifter invitert, og 2 069 av disse fullførte undersøkelsen. Det gir en svarprosent på 12 prosent, som er i tråd med lignende undersøkelser blant NHOs medlemsbedrifter.
Dette er den andre rapporten i rekken, og undersøkelsen er gjennomført av NHO. Det første Arbeidsmiljøbarometeret ble gjennomført i 2021/22 av Agenda Kaupang og Kantar på oppdrag fra NHO.
Les mer: NHOs Arbeidsmiljøbarometer 2024.pdf