NTP til lunsj
Foto: Kristian Singh-Nergård
Sammen med Osloregionen, Østlandssamarbeidet, NHO Innlandet og NHO Vestfold og Telemark, inviterte vi til lunsjseminar for å diskutere ny Nasjonal transportplan.
Foto: Kristian Singh-Nergård
Sammen med Osloregionen, Østlandssamarbeidet, NHO Innlandet og NHO Vestfold og Telemark, inviterte vi til lunsjseminar for å diskutere ny Nasjonal transportplan.
Nasjonal transportplan skal behandles i Stortinget i juni 2024. Det er ennå tid for å påvirke og få gjennomslag for sine prioriteringer og behov. På seminaret tidligere denne uken, ble den nye stortingsmeldingen om NTP presentert, og representanter fra arrangørene møtte nasjonale politikere til debatt.
I forslaget til ny NTP ligger det viktige samferdselssatsinger som Østfoldbanen, oppgraderinger av kollektivtrafikken i Oslo-området, samt flere viktige veistrekninger i både Buskerud og Akershus. Dette er prosjekter som kommer et stort antall mennesker og bedrifter til gode.
– Derfor er det viktig å gi et tydelig signal til Stortinget om at disse må fremholdes i den kommende behandlingen av Nasjonal Transportplan 2025-2036, sier Hanna Flood, politisk rådgiver i NHO Viken Oslo.
– Østlandet er et knutepunkt for transport i Norge. Det fører også til at flaskehalser i vår region forplanter seg ut i hele landet. Særlig i og rundt Oslo blir flaskehalsene uforholdsmessig store, og det er kritisk å løse opp disse for å styrke konkurransekraften til store deler av norsk næringsliv. Derfor vil vi også følge opp at prosjektene i NTP sikres nødvendige bevilgninger i de årlige budsjettene, legger hun til.
Direktør for Osloregionen, Målfrid Baik, loset deltakerne gjennom lunsjseminaret. Målet med seminaret var å gi innspill og forslag til løsninger på om vi får en NTP som er mer realistisk, som bidrar til å få ned utslippene fra transportsektoren med 55% innen 2030, og som tar oss mot lavutslippssamfunnet i 2050.