Malin Oppedal var en av panelistene. Hun er selv Generasjon Z og leder flere unge arbeidstakere som Club Manager på SATS Slemmestad. På scenen understreket hun viktigheten av å bli sett og respektert av sin leder.
– Å bli sett, og føle at man blir respektert og anerkjent av lederen sin er viktig, sa hun.
Hedda Høiness, medgründer i LICC (Large Ice-Cream Company) er enig og påpeker viktigheten av å gi unge arbeidstakere oppgaver og ansvar.
– Gi de unge oppgaver og still krav. Vis at det har en konsekvens når noe gjøres feil eller ikke gjøres, sier hun.
Krever nye metoder for opplæring og ledelse
LICC har som mål å ansette 1 000 ungdommer over hele Norge i sommer og gi dem deres første jobb. Høiness forklarer at Generasjon Z er relativt enkle, vent til Generasjon Alfa kommer ut i arbeidslivet. Dette er den første generasjonen som har vokst opp HELT digitalt. De krever helt nye metoder for opplæring og ledelse.
– Neste generasjon lærer ikke å konsentrere seg. Vi har derfor lagt opp vår opplæring banalt enkel og konkret, og vi har fjernet mobiltelefonen fra jobb. De skal lære å snakke med voksne og med barn, ikke scrolle, forteller hun.
Videre påpeker hun at utfordringene vi ser hos unge arbeidstakere ikke nødvendigvis er ungdommenes skyld, men heller foreldrene.
– Vi pleide å oppdra barn, nå vokser de bare opp.
Veiled, lytt og se enkeltindivider
I GKN Aerospace ansettes det årlig nye lærlinger. Willy Holdahl, som er global head og change management i GKN Aerospace og styreleder i NHO Viken Oslo, har sett en utvikling i forventningene lærlingene har til arbeidsplassen.
– Vi ser at dagens lærlinger er mer kravstore enn tidligere. Det er kanskje ikke så rart når de vet hvordan arbeidsmarkedet er, og sin egen rolle og betydning, forteller han.
Holdahl mener at en effektfull måte å støtte unge arbeidstakere på er å være coachende, lyttende og se enkeltindivider. Videre at de får være med å påvirke bedriftskulturen i bedriften.Oppedal, fra SATS, legger også til at flat struktur og å bry seg om sine ansatte er viktige faktorer.
– Du kan være kjempegod som leder, men du blir aldri best uten at du har med deg dine ansatte, deler hun.
Panelet, ledet av vår egen Mariette C. Bøe, bestod av Malin Oppedal, Club manager på SATS Slemmestad, Willy Holdahl, Global Head of Change Management-HR i GKN Aerospace og styreleder i NHO Viken Oslo, og Hedda Høiness, medgründer og ansvarlig for mennesker og gøy hos LICC (Large Ice-Cream Company)