- Det er ingen tvil om samferdselspolitikk er et tema som engasjerer. Det så vi av diskusjonene i dag. For oss i NHO var det viktig å løfte frem at en velfungerende økonomi er avhengig av god mobilitet. Det handler ganske enkelt om at folk må på jobb og varene må frem, begge deler på en rask, trygg og miljøvennlig måte, sier Vegard Einan, regiondirektør i NHO Viken Oslo.
NHO Viken Oslo organiserer over 10 250 medlemsbedrifter på tvers av ulike bransjer, som til sammen sysselsetter over 255 000 årsverk.
Disse medlemsbedriftene er spredt over hele Viken og Oslo. De ansatte som sysselsettes i disse bedriftene er avhengig av et velfungerende, punktlig og pålitelig samferdselstilbud. God infrastruktur er en premissgiver for både tilgang på folk og kompetanse, og effektive og verdiskapende bedrifter i hele regionen.
- Så det næringslivet forventer av NTP er at den skal bidra til å løse flaskehalser for bedriftene og legge til rette for økt verdiskaping i alle deler av Viken, i og til og fra Oslo og med resten av landet, fortsetter Einan.
Når vi jobber med samferdsel i NHO Viken Oslo, så legger vi fire kriterier til grunn:
- Det er ingen tvil om samferdselspolitikk er et tema som engasjerer. Det så vi av diskusjonene i dag. For oss i NHO var det viktig å løfte frem at en velfungerende økonomi er avhengig av god mobilitet. Det handler ganske enkelt om at folk må på jobb og varene må frem, begge deler på en rask, trygg og miljøvennlig måte, sier Vegard Einan, regiondirektør i NHO Viken Oslo.
NHO Viken Oslo organiserer over 10 250 medlemsbedrifter på tvers av ulike bransjer, som til sammen sysselsetter over 255 000 årsverk.
Disse medlemsbedriftene er spredt over hele Viken og Oslo. De ansatte som sysselsettes i disse bedriftene er avhengig av et velfungerende, punktlig og pålitelig samferdselstilbud. God infrastruktur er en premissgiver for både tilgang på folk og kompetanse, og effektive og verdiskapende bedrifter i hele regionen.
- Så det næringslivet forventer av NTP er at den skal bidra til å løse flaskehalser for bedriftene og legge til rette for økt verdiskaping i alle deler av Viken, i og til og fra Oslo og med resten av landet, fortsetter Einan.
Når vi jobber med samferdsel i NHO Viken Oslo, så legger vi fire kriterier til grunn:
- Prioritere prosjekter som leder trafikk rundt Oslo. Dette for å avlaste veinettet i hovedstadsområdet og redusere gjennomgangstrafikken.
- Sørge for at trafikk som må gjennom Oslo eller som skal til Oslo kommer raskt frem.
- Satse på jernbaneutbygging og kollektivtrafikk.
- Betydningen av gode øst-vest forbindelser.