Fast Food Service: En 25 år lang gründerhistorie

Publisert

I en beskjeden låve på utsiden av Oslo startet Kjell Arne Haakonsen sin gründerreise for 25 år siden. I dag møter vi han på showrommet i hans 1600 kvadratmeter næringslokale, hvor vi mimrer tilbake til tiden det hele startet.

Konen hadde akkurat født deres første barn da Haakonsens fikk spørsmål fra arbeidsgiver, McDonald’s, om han kunne starte en servicebedrift. Det mente han at var mulig, og til tross for motstand på hjemmebane fulgte han magefølelsen og hoppet ut i det.

Med 100 000 kr lånt fra en kompis og kausjon fra tre franchisetakere, kjøpte han sitt første varelager, importerte sin første maskin og etablerte Fast Food Service (FFS).

I dag er FFS en nøkkelaktør i Norges kommersielle kjøkkenmarked, og leverer og vedlikeholder utstyr for store restaurantkjeder som McDonald’s, Circle K, Peppes Pizza og Starbucks.

På showrommet i Lierskogen kan Haakonsen vise oss et bredt produktspekter, fra softis- og kaffemaskiner, til frityr, grill og komplette kjøkkenløsninger.

Med glimt i øyet gir han en gjennomgang av produktsortimentet mens han deler imponerende fakta om virksomheten.  "Visste du at det serveres 83 000 kopper kaffe hver dag på Circle K i Norge, alle fra våre maskiner?" spør han med et smil.

Omfattende rutiner og analyser

Med produksjonsvolum som dette følger også et stort behov for effektivt vedlikehold. I fjor utførte FFS over 1500 servicejobber bare for McDonald’s. Det tilsvarer rundt seks oppdrag hver eneste dag.

Med en policy om å være til stede for service innen fire timer etter behovet er oppstått, kreves det omfattende rutiner og analyser. Haakonsen og FFS har derfor omfavnet moderne teknologi for å effektivisere og kvalitetssikre prosessene. «Vi holder nå på å implementere AI-systemer for å optimalisere varelageret og sikre rask service over hele landet,» forklarer Haakonsen.

Kunstig intelligens for å dekke arbeidskraftsbehovet

Kunstig intelligens har blitt et viktig fokusområde for flere deler av virksomheten. Haakonsen, med mange andre bedrifter, deler bekymringen om at det er vanskelig å få tak i folk. Det er færre folk med yrkesfag og færre arbeidstakere fra utlandet tilgjengelig. «Da er det desto viktigere å finne gode, digitale løsninger som dekker mangelen på arbeidskraft – og som samtidig gir rom til å ta vare på menneskene som allerede jobber der,» deler Haakonsen.

Likevel er det ikke fokuset om å vokse som står høyest på agendaen i FFS. Med sine 42 ansatte er fokuset nå på å tjene penger for å sikre arbeidsplassene som er. «Nå jobber vi veldig med å strukturere oss. Det er ikke viktig å vokse lenger, vi er en stor nok bedrift. Vi skal tjene penger for å sikre arbeidsplassene, for det er faktisk det viktige. Vi har et ansvar for alle som jobber her. De skal ha det bra, oppleve at de har det gøy og lærerikt på jobben, og de skal føle at det er en trygg og god arbeidsplass,» sier Haakonsen.

Overveldende

I all suksessen med FFS skinner det likevel gjennom noen frustrasjoner hos Haakonsen. I spørsmål om det er noe han ville gjort annerledes forteller han ydmykt noe mange gründere kan kjenne seg igjen i. «Jeg skulle brukt mer tid på å være god på det jeg er god på, og la andre ta seg av ting jeg ikke er god på,» sier han.

Det er ingen hemmelighet at det er mye å forholde seg til som gründer. Alt fra regnskap til rapportering. «Antall lovkrav vi skal forholde oss til er overveldende», fortsetter Haakonsen og forteller at det er i ferd med å fylle seg opp en hel stilling bare på krav som må imøtekommes. Han skulle gjerne sett at både alt byråkrati og offentlige anskaffelser var enklere å ha med å gjøre.

Sparte 300 000 i året med NHO-medlemskap

Som NHO-medlem får du tilgang til ferdigforhandlede forsikrings- og pensjonsavtaler, med like vilkår uansett bedriftsstørrelse. Da Haakonsen og FFS kom inn i NHO benyttet de seg av avtalene, og fant at de sparte 300 000 kr per år. «Det har vært en øyeåpner, for vi trodde vi hadde kjempebra avtaler,» sier han.