Alle ønsker nullutslipp – hva venter vi på?

Tross klar teknologi og vilje hos fylkespolitikere, har regjeringen utsatt krav om utslippsfrie hurtigbåter fra 2025. Forklar det den som kan!
Tross klar teknologi og vilje hos fylkespolitikere, har regjeringen utsatt krav om utslippsfrie hurtigbåter fra 2025. Forklar det den som kan!
Helene Frihammer, regiondirektør NHO Vestland
Frode Sund, administrerende direktør NHO Sjøfart
Hurtiggående passasjerbåter langs norskekysten har svært høye CO₂-utslipp og forurenser faktisk mer enn fly. Det er i dag 200 hurtigbåter i drift i Norge, og potensialet for utslippskutt er stort. Bare på rutene Bergen–Nordfjord og Bergen–Sogn/Flåm kan nullutspillsteknologi bidra til å kutte CO₂-utslippene med mellom 70 og 95 prosent årlig. Dette utgjør om lag 17.000 tonn CO₂!
Det haster å kutte klimautslipp dersom Norge skal nå klimamålene innen 2030. Ferge- og hurtigbåtselskapene ivrer etter å levere nullutslippsløsninger. Fylkespolitikerne ivrer etter å lyse ut anbud med krav om nullutslipp. Likevel har regjeringen valgt å droppe nullutslippskravet for hurtigbåter, som etter planen skulle vært innført fra nyttår. Regjeringens «Grønne bok» inneholder oppsiktsvekkende nok ingen krav om nullutslipp for hurtigbåter.
Politikerne her langs vestlandskysten forstår at miljøvennlige hurtigbåter er avgjørende for at vi skal nå klimamål. Vestland fylkeskommune er langt fremme i skoen og fremoverlent i arbeidet med grønn omstilling. Det er skuffende og frustrerende at fylkespolitikerne ikke når frem til kollegene sine i regjeringen.
Til tross for ambisjoner så fylkeskommunen seg i fjor sommer nødt til å avlyse en anbudskonkurranse om hurtigbåter med nullutslipp på rutene Bergen-Nordfjord og Bergen-Sogn/Flåm. Årsak: Staten ville ikke bidra med medfinansiering. Dermed ble det for dyrt for fylket, som ikke har råd til å ta hele regningen.
Omlegging til lav- og utslippsfrie hurtigbåter ble for få år siden omtalt som en hurtigbåtrevolusjon. Norsk nullutslippsteknologi ble i rapporten «Hele Norge eksporterer» lansert som en viktig eksportsatsing for Norge. Både for bransjen og for klimaet er det frustrerende at regjeringen nå ser ut til å ha gitt opp ambisjonene.
I 2014 kom verdens første elektriske bilferge i drift i Sognefjorden, på strekningen Lavik–Oppedal. Ampere ble en verdensnyhet – og markerte begynnelsen på en nullutslipps fergerevolusjon i Norge. I dag seiler 80 elektriske ferger langs norskekysten. At regjeringen ikke tilrettelegger for fylkene som nå står klare med miljøanbud, er et mysterium.
En omlegging til miljøvennlige hurtigbåter er, i likhet med fergeomleggingen, helt avhengig av drahjelp fra staten. Det må stilles krav om nullutspill i anbud der det er mulig, og det må garanteres medfinansiering i de første anbudene. Det er svært dyrt og høy risiko knyttet til utvikling av nye teknologiske løsninger. Det er i starten, når ny teknologi skal utvikles og testes ut, at det er behov for statlig hjelp.
For at Norge skal nå klimaforpliktelsene om CO₂-kutt, må det kuttes utslipp ikke bare på land, men også til sjøs. Og det haster! Det handler om klimakutt, og det handler om en viktig eksportmulighet for Norge som er i ferd med å gå fra oss.
Innlegget sto på trykk i Bergens Tidende 12. februar 2025