Ingen god transportplan for Vestland
Dette holder ikke. Nå må stortingsrepresentantene fra Vestland ta opp kampen for våre prosjekter.
Dette holder ikke. Nå må stortingsrepresentantene fra Vestland ta opp kampen for våre prosjekter.
- Dette er helt uholdbart. To av Vestlands tre store prosjekter er skjøvet langt ut i tid. Det er uforståelig at en regjering med flere statsråder fra Bergen og Vestland verken prioriterer Hordfast eller Bybanen. Arna-Stanghelle er prioritert, men i papirene til Nasjonal transportplan er heller ikke denne lovet noen klar oppstartsdato. I stedet sier Regjeringen at de kanskje vil starte byggingen i 2025 eller 2026, sier Sondre Olsen, politisk rådgiver for NHO Vestland.
- Regjeringen skal ha ros for at de vil bygge Hafstadfjelltunnelen ved Førde og Nordhordlandstunnelen. Begge vil gjøre E39 både tryggere og raskere. Samtidig vil det ta flere år med regulering og forarbeid for Nordhordlandstunnelen. Vi kan risikere at vi må gjennom to stortingsvalg før den er klar til å bygges. I dag viser det seg at Nordhordlandstunnelen heller ikke er prioritert i den første seksårsperioden i Nasjonal transportplan, sier Olsen.
- Vi forventer at stortingsrepresentantene tar kampen for prosjektene våre frem mot behandlingen av Nasjonal transportplan i juni. De har all grunn til å være tydelig i kravene sine. Nylig kom tallene som viser at Vestland er Norges største eksportfylke for tredje år på rad, og dette er tall utenom olje og gass. Vestlandets eksport er en bærebjelke for den norske økonomien, sier Olsen.
- Andre fylker feirer lovnader fra Regjeringen om både dobbeltspor for tog og firefelts motorveier på de samme strekningene. Da må vi kunne forvente at Hordfast og Bybanen også kommer på plass, som er to av de viktigste prosjektene for Vestland og Bergen. Vi kan ikke akseptere en rolle som landets B-lag når det gjelder infrastruktur, avslutter Olsen.