Arrangørene er glade for at det er satt av midler i NTP 2022-33 i for nordre del av ringveien, men påpeker at det er stort behov for å få bygget en komplett ringvei på hele strekningen fra Fjøsanger til Nordhordlandsbrua. I dag sliter næringslivet med:
- Flaskehalser langs strekningen Vågsbotn-Hylkje, langs Grimesvingene og flere steder langs E39 gjennom Bergen sentrum
- Utdatert standard og strekninger med for smal vei for dagens tofelts vei
- Økte transportkostnader som følge av treg fremkommelighet
- Mange «nestensituasjoner» og ulykker, særlig på nordre del
Statens vegvesen har uttrykt at Ringvei Øst er et av 13 prioriterte veistrekninger i Norge. Prosjektet er også rangert som nr 11 av topp-30-prosjekt med høyest samfunnsøkonomisk nytte. Samtidig er vi bekymret for at prosjektet ikke er fullfinansiert og at det ikke foreligger planer for hele strekningen.
Vi vil derfor jobbe for å realisere en komplett ringvei øst i Bergen for E39/E16 Fjøsanger-Arna-Nordhordlandsbroen snarest råd for å:
- Øke fremkommeligheten og få til en mer sømløs transport i hele regionen
- Lede trafikk utenom Bergen sentrum og fjerne trafikk over på Danmarksplass
- Gi betydelig kutt i reise- og transporttid i regionen
- Sikre omkjøringsvei for gjennomgangstrafikk på E39 og E16
- Øke forutsigbarheten for næringslivet og dermed øke konkurransekraften
- Utvide bo- og arbeidsregionene som sikrer mer kompetent arbeidskraft til næringslivet
- Sikre bedre veiforbindelse for den viktige næringstransporten til og fra Mongstad
- Rigge regionen for å bli moderne og fremoverlent med et veinett som tiltrekker nye, grønne arbeidsplasser og videreutvikle posisjonen som Norges ledende eksportregion.
Medlemsorganisasjonene og næringsforeningene vil jobbe sammen for at realisering av ringveien prioriteres og realiseres.