Stort eksportfylke
Vestland er blant landets største eksportfylker. Fylket har blant annet en stor olje- og gassektor med tilhørende leverandørindustri, er landet største havbruksfylke, er et stort fiskerifylke, har stor metallindustri og er blant landets største produsenter av fornybar kraft. Regionen har et næringsliv som er innovativt, internasjonalt orientert og som er svært omstillingsvillig.
- Skaper vi økt konkurransekraft for næringslivet nå, vil vi ha en større pott å fordele på blant annet samferdsel i neste omgang, sier regiondirektør Grete Karin Berg.
Fjorder og fjell må forseres
Samtidig som det skapes store verdier langs vestlandskysten er Vestland et utfordrende fylke å komme seg rundt i og drive transport i. Fra sør til nord hindres sømløs trafikkflyt av de mange fjordene som skjærer seg gjennom landskapet, og som må krysses ved hjelp av ferger. Skal man ta seg østover må man krysse fjellpartier som skaper store trafikale utfordringer på vinterhalvåret. Vinteren 2019/2020 går inn i historiebøkene som et av de verste årene for vinterregulariteten i høyfjellet på lenge. Vestland er også skredfylket nummer en. Halvparten av alle landets skredpunkt finnes i Vestland. I tillegg til at skredfaren utgjør en betydelig risiko for de som ferdes langs veiene, skaper skred også stengte veier med potensielt lange omkjøringsruter.
Større bo- og arbeidsmarkedsregioner
Fylket vårt har en utfordrende demografi og et flertall av kommunene har befolkningsnedgang. Skal vi styrke næringslivets konkurransekraft må bedriftene ha tilstrekkelig tilgang til kompetanse i sitt nærområde. I Næringslivets kompetansebarometer mener seks av ti bedrifter at de har et udekket kompetansebehov. Det er derfor viktig at det arbeides videre med å etablere større bo- og arbeidsmarkedsregioner som vil gi bedriftene tilgang på en større kompetansepool. Regionen vår må knyttes sammen på en bedre måte enn i dag.
Har levert innspill til Vestland fylke
Nasjonal transportplan er et viktig styringsdokument som danner grunnlaget for bedret konkurransekraft for næringslivet i regionen. Nå har NHO Vestlandet levert sitt innspill til fylket. Parallelt jobber NHO også mot Samferdselsdepartementet, og vil levere sitt innspill til departementet innen sommeren. Nasjonal transportplan skal etter planen behandles av Stortinget våren 2021.
- Vi er opptatt av at vi står sammen om prioriteringene i Vestland. Det er et stort fylke som nå skal bygges bedre sammen og vi må ha med oss hele det store fylket i prioriteringsvurderingene, sier Grete Karin Berg.
Prioriterte prosjekter i første seksårsperiode 2022 - 2027
- Arna - Stanghelle (K5)
- E134 Haukelifjell: Vågsli - Røldal og Røldal - Seljestad
- Stad skipstunnel
- E39: Os - Stord (Hordfast)
- E39: en rekke parseller (strekningsvis utbedring, gul midtstripe, skredsikring og fergeavløsning).
NHO Vestlandet har valgt å se fylket som en helhet og har prioritert prosjekter i flere deler av fylket. Prosjektene inkluderer både sjøtransport og sjøfart, vei og jernbane. NHO Vestlandet legger til grunn at det som lar seg bygge først, bør igangsettes først.
Vestlandet har behov for store infrastrukturinvesteringer for å skape et helhetlig stamveinett og for å binde vår verdiskapende region bedre sammen. Vi forventer derfor å få en stor del av den nasjonale potten i kommende periode.
Ser nå på mulighet for å fremskynde prosjekter
I lys av situasjonen knyttet til koronaviruset ser NHO Vestlandet nå prosjekter som kan forseres for å øke sysselsettingen i Vestland. Vi har nå rekordhøy ledighet og et stort behov for å komme igang med gryteklare prosjekter som kan skape økt sysselsetting på kort sikt og økt konkurransekraft og lavere kostnader for næringslivet på lang sikt.
- Våre undersøkelser så langt tyder på at Stad Skipstunnell og E134 Vågsli - Røldal - Seljestad er prosjekter som er kommet så langt i planprosessen at de snart kan igangsettes som motkonjukturprosjekter, sier Grete Karin Berg.
Hele innspillet leser du her:
NHO Vestlandet NTP 2022 - 2033.pdf