Bibbis Frisør gleder seg til torsdag

Publisert

Torsdag 7. januar klokken 10 til 12 skal konsernleder Tine Jeanett Engø følge NHOs årskonferanse på nett, direkte overført fra Oslo Spektrum. Årets tema er jobbskaping i privat sektor, en forutsetning for å komme ut av krise og inn i en fremtid der Norge fortsatt er et av verdens beste land å bo i!

Konferanse for å styrke samarbeidet

NHO jobber for å bevare og skape nye private, lønnsomme arbeidsplasser. I den historiske tiden vi står midt oppi, mener vi det er viktigere enn noen gang å få samlet myndigheter, politikere, offentlig og privat sektor til en samtale om veien videre. I forbindelse med konferansen ønsker NHO å løfte frem kvinner og menn som skaper verdier og arbeidsplasser i hele Norge.

Tine Jeanett Engø er 2. generasjons leder i «Bibbis Frisør»

Konsernet Bibbis består av fire salonger med 32 ansatte, der fem er lærlinger. Som bedriftsleder tenker Tine at det er viktigere enn noen gang at folk bruker lokalt næringsliv. Slik kan regionen beholde arbeidsplasser og tilbudene der vi jobber og bor. Når folk har en jobb, har de også råd til å gå til frisør, noe de fleste setter stor pris på og som gir velvære og trygghet i hverdagen. Tine og hennes ledere er stolte av de ansatte som hver dag utøver sitt fag og håndverk og trives så godt i møte med kundene.


Jobbskapere er i kontinuerlig omstilling

Som jobbskaper må Tine Jeanett bygge arbeidsplasser, og for å klare det, må hun ligge i forkant. Jobbskapere må utvikle smarte og effektive løsninger for å konkurrere i markedet, hvis ikke er de «ute av gamet», og jobbene går tapt. I Bibbis Frisør har koronatiden ført til at digitale kurs og møter har blitt løsningen for tett kontakt og faglig utvikling i samarbeid med leverandører og fagmiljøer. Samarbeidet med skolene om utdanningsvalg og fagopplæring har også endret seg dette året. I tillegg pågår en kontinuerlig omstilling og utvikling av driften.

Digital og grønn omstilling

Linn Elisabeth Hagen er daglig leder på Bibbis Frisør i Olsrød Park i Tønsberg. Hun bruker stadig mer tid på sosiale medier og merker at også godt voksne liker å følge med på trender og utvikling i bransjen. Kundene deler gjerne bilder og synspunkter og lar seg inspirere av det de ser og lærer via bedriftenes sosiale kanaler. I år ga Bibbis frisører grønne produkter i julegave til kundene for å vise at salongene er miljøfyrtårn og at de ansatte ønsker å bidra til å løse klimaproblemene. For en frisørbedrift handler grønn omstilling og bærekraft blant annet om god helse for ansatte og kunder, god utdanning og videreutdanning for lærlinger og ansatte, ansvarlig forbruk og innkjøp og det å tilby anstendig arbeid og slik bidra med verdiskaping for kommune og ansatte.

Hva skjer på konferansen på torsdag?

Programleder er Selda Ekiz. Christian Mikkelsen og Petter Schjerven bidrar også. Vi får se og høre Erna Solberg, Jonas Gahr Støre, Nicolai Tangen, Arvid Moss, Ole Erik Almlid og Øystein Dørum. Vi får også møte ledere og eiere av bedriftene Clas Ohlson, BKK, Telenor, Aker ASA, Aker Horizons, Otovo, Sweco, Tromsø Villmarkssenter og Heatweed. I tillegg har vi med Camilla Stoltenberg, Pål Molander og vinneren av E24s Ledertalenter. Det er også verdt å merke seg at Ghazi Khder Jezdin og Patrick Solrunarson fra bedriften «Support Service Partner» er med i programmet. De startet firmaet som 18-åringer i 2013 og har i dag mer enn 500 faste bedriftskunder og avdelinger i både Vestfold og Telemark og Viken.

På programmet:

  • Derfor trenger vi 250.000 nye jobber
  • Hvilken kompetanse trenger bedriftene i fremtiden?
  • Fremtidens jobbskaping
  • Hvordan blir fremtidens arbeidsliv?
  • Oljesmurt omstilling til grønnere jobber
  • Norges konkurranseposisjon i grønn omstilling
  • Har vi en gründerkultur i Norge?
  • Unge frykter fremtiden
  • De viktigste politiske sakene for NHOs medlemmer
  • Digitale hersketeknikker
  • Folkene som tenker nytt

Lese mer om Bibbis Frisør? De er en del av vår landsforening NHO Service og Handel og bransjeforeningen Frisør og Velvære. Finn ellers siste nytt om regler og rettigeheter i forbindelse med korona på våre nettsider 

Behovet for jobb- og verdiskaping var stort også før pandemien

Høsten 2020 lanserte NHO et veikart for fremtidens næringsliv. Vi kaller det «Neste Trekk» og ønsker å vise veien ut av krisen og inn i en digital, global og grønnere framtid med konkurransedyktige små og store bedrifter og trygge arbeidsplasser i hele landet. Våre neste trekk skal skape økonomisk bærekraft ved å styrke hele næringslivet.  Vi skal sørge for at koronakrisen ikke fører til mer utenforskap.  

Fremtiden krever en stor omstilling

Vi trenger klimaløsninger som øker konkurransekraften, og sterke eksportnæringer som gir arbeidsplasser og inntekter til velferdsstaten. Det krever kompetanse, digitalisering og et tett samarbeid mellom private bedrifter og det offentlige. Det krever også at vi får flest mulig i jobb. Skal vi komme oss ut av krisen og inn i en bærekraftig fremtid er vi helt avhengig av å skape flere jobber i privat sektor. Politikken må hjelpe jobbskaperne med å posisjonere seg. Konkurransen er tøff der ute – de har dårlig tid. Norge har dårlig tid. Lykkes jobbskaperne, lykkes Norge.