Kursene NHI tilbyr ble også til etter forespørsel i markedet. Siden 2008 har de levert kurs til både allmennleger og andre yrkesgrupper i helsesektoren.
- Legeforeningen fortalte at allmennlegene trengte digitale kurs, slik at de ikke måtte stenge praksisen sin for å dra på fysiske kurs, så på oppfordring fra dem laget vi det første kurset innen spesialisering i allmennmedisin. I dag har vi rundt 15 ulike kliniske emnekurs som er en del av legenes videre- og etterutdanning. Vi tilbyr også rundt 40 kurs om for eksempel legemiddelhåndtering, tvang og maktbruk i helsesektoren og medikamentell utregning, for å nevne noen. Disse er rettet mot sykepleiere, helsefagarbeidere og hjelpepleiere. Nå har vi omtrent 200 kommuner og 100 private institusjoner som kunder, forteller Tone.
Internasjonale kunder siden 2008
Som Norges største leverandør av helseinformasjon er selskapet godt posisjonert i innenlandsmarkedet, men NHI var også raskt ute i det internasjonale markedet.
- I 2008 kjøpte danske myndigheter NEL, og gjorde helseinformasjonen tilgjengelig for både befolkningen og helsepersonell i Danmark, sier Tone.
I 2011 kjøpte Bonnier Healthcare majoritetsaksjene i selskapet, som bidro til å sikre en inngang til det svenske markedet, forteller Tone.
- Vi eksporterte NEL til Sverige i 2013, og her abonnerer 80 prosent av alle regionene på denne tjenesten.
I 2017 lanserte NHI i Tyskland, hvor de nå har omtrent like mange abonnenter som i Norge, som tilsvarer rundt 10 prosent markedsandel. Selskapet er godt i gang i prosessen med å lansere i Polen til neste år, og har begynt å snuse på det franske markedet.
- Det er et godt marked for å eksportere helse. Det er veldig mye som skjer her om dagen, og vi er mange som reiser mye internasjonalt, påpeker Tone.
-De ansatte eier jobbene sine, men vi jobber alltid tverrfaglig
Fra hovedkontoret i Trondheim jobber 40 ansatte. Tone mener styrken til selskapet er den tverrfaglige kompetansen.
- Vi har professor i allmennmedisin, spesialist i allmennmedisin, sykepleiere og allmennleger her. Vi har også medisinske journalister, webmaster, Back Office, salg- og markedsavdeling, grafikere, prosjektressurser og HR – i tillegg til vår egen avdeling med IT-utviklere, som både utvikler og drifter våre systemer i Norge og i Europa.
Med flere ulike profesjoner som skal jobbe sammen, er det stort fokus på å få til et godt tverrfaglig samarbeid slik at løsningene blir ivaretatt fra et helhetlig perspektiv, mener Tone.
- Det er viktig for oss at alle føler seg verdsatt og sett og at vi får innspill fra alle fagområder. Det er ikke sikkert vi alltid lykkes, men vi ønsker å lykkes med det, forsikrer hun.