Å jobbe for ett av verdens mest etiske selskaper
Manpower har tretten ganger blitt kåret til et av verdens mest etiske selskaper. Internasjonalt har selskapet vunnet flere kåringer innen bærekraft, inkludering og mangfold. Solveig mener det ikke er en tilfeldighet.
- Det er fordi vi jobber med det. Vi jobber med inkludering, vi jobber med mangfold, vi jobber med finne nye løsninger sammen med kundene. Hvis vi gjorde det fordi vi måtte, fordi noen andre fortalte oss det – da hadde vi ikke fått det til. Vi har sagt at vi skal sitte i front, være med å sette agendaen, også for bransjen.
Solveig mener Manpowers sikkerstikk er folkene som jobber i selskapet.
- Jeg tror du kan ha prosesser, systemer og strukturer i haug og dung rundt deg, men det er folkene som avgjør. Det er innholdet og kulturen.
Pål mener selskapets verdier og transparens fra toppledelsen i USA og ut i verden, gjør det mulig å være etiske og samtidig utfordre «status quo».
- Det som imponerer meg litt også er at vi kan være etiske, men samtidig være innovativ og teste grenser. Vi klarer den balansen fordi vi har noen kjerneverdier i bunn, og de lever vi etter, mener Pål.
-Ikke tale om jeg skal søke jobb som regiondirektør
Kulturen i Manpower regionalt har Solveig vært med på å skape siden 1998, da hun først begynte som konsulent i Manpower. En endring i selskapets strukturer åpnet etter hvert opp for muligheten til å søke på jobben som regiondirektør.
- Og det hadde jeg selvfølgelig bestemt meg for å ikke gjøre. Da jeg fikk første spørsmål, sa jeg «ikke tale om».
På denne tiden var Solveig alene med små barn, og hun så det som umulig å ta på seg jobben. Hun krediterer sin mor som mye av årsaken til at hun til slutt valgte å takke ja.
- Hun gjorde noen grep som gjorde at hun kunne være barnevakt da jeg var ute på reise. Og så hadde jeg en stor stasjonær-PC hjemme, slik de var på den tiden. Da kunne jeg jobbe hjemmefra på kveldene når barna sov.
Siden 2008 har Solveig ledet arbeidet i Midt- og Nord-Norge. På veien har hun gjort seg opp klare meninger om hva hun bidrar med til bedriftskulturen, og hva hennes bidrag som leder er.
- Det viktigste jeg kan gjøre som leder er å ikke hindre folk fra å gjøre en god jobb. Drivkraften min er å være med å påvirke, og å rydde litt vei for det som hindrer oss fra å gjøre den beste jobben for kunder og kandidater. Og så kjenner jeg en arbeidsglede når vi bestemmer oss for noe og setter oss noen mål.
Møter kompetansemangel med nye ideer
I jobben som regiondirektør har Solveig møtt noen utfordringer på veien. En av de største nå er kompetansemangel. NHOs kompetansebarometer viser at 2 av 3 bedrifter i Trøndelag ikke får tak i arbeidskraft med riktig kompetanse. Kampen om talentene og mangel på folk har også Manpower fått kjenne på kroppen.
- Til tross for denne kampen har vi så langt klart å dekke opp. Vi har klart å dekke opp mye mer på både innleie, og fire ganger så mye på fast ansettelse sammenlignet med i fjor. Det betyr at vi klarer å finne folk enda. Men hvert enkelt oppdrag krever mer. Alle sitter og jobber med samme «umulige» oppgave, sier Solveig.
Siden januar i år har Manpower ansatt 171 nye mennesker i Trondheim. Det hadde ikke Solveig trodd de skulle få til.
- Jeg husker at vi gikk inn i julen i fjor og at de ansatte sa at «nå er det tomt. Nå er det nesten ikke folk å finne». Og så får vi forespørsel på forespørsel, og da hiver vi oss rundt og finner den riktige kompetansen. Og så langt har vi klart å dekke det de spør om. Og da er det like spennende og like gøy hver gang.