Fra toppetasjen på Hotell Frøya kan du nyte utsikten ut mot havet noen meter fra sjøkanten. Det oser av service og god kvalitet hvor enn du går i gangene, og det tar ikke mange sekundene fra du gå inn døra til du har en kaffe i hånda. Sånn må det være på det kundene mener er Trøndelags beste, og ett av Norges beste overnattingssteder.
Hotelldrift i blodet
Eier og daglig leder Valborg Bekken forteller om en oppvekst rundt hotellet, som sto ferdig i 1988.
- Hotell Frøya begynte med min pappa og onkel, det var de som bygde hotellet. Den gang var det 20 rom her, og utleie av kontor i første etasje. Jeg husker da hotellet ble bygd, jeg husker bestemor og hele familien vasket ned hotellet til de første kundene kom – og selv har jeg knapt jobbet noen annen plass, sier hun.
Valborg tok over Hotell Frøya i 2002, og driver det i dag sammen med ektemann Stig Bremnes og broren Sigurd Bekken. Etter overtagelsen har Hotell Frøya hatt en jevn økning.
- Det var da vi begynte å sette oss litt mål at det begynte å bli veldig bra. Næringslivet på Frøya har utviklet seg mye opp gjennom årene også, og det er fordi det skjer så mye her ute at vi tørr å satse, forteller de begge.
-Å låne ut penger til et hotell i distriktet er jo risikokapital
Valborg satset, og driften av hotellet gikk bra. Etter noen år med veldig høyt belegg, så de behovet for å bygge ut hotellet.
- Vi måtte enten bygge ut, eller så ville det komme noen andre til Frøya og gjøre det. Det er jo også to hoteller på Hitra, påpeker Stig.
Å få lån til å bygge ut et hotell i distriktet skulle vise seg å ikke være så enkelt, forteller Valborg.
- Vi planla for dette i mange, mange år, men vi fikk ikke lån. Det gikk for dårlig rett og slett, sier hun.
- Å låne ut penger til et hotell i distriktet er jo risikokapital for banker egentlig, skyter Stig inn.
Etter noen år, flere revisjoner av tegningene, og en håndfull søknader fikk de endelig innvilget lån og oppfylt utbyggingsdrømmen. For å få til det måtte familien selv også ta en stor risiko.
- Vi skrapet sammen alt vi hadde av likviditet i familien. Vi måtte pantsette alt. Det føltes ut som vinn eller forsvinn, forteller Stig.
Det ble seier for ekteparet, som bygde ut hotellet igjen i 2018. Det har både fjerne og nære gjester satt pris på.
- Vi er heldige fordi lokalbefolkningen bruker oss mye. Etter vi bygde ut lokalet i 2018 har vi jo et selskaps- og møtelokale som folk setter pris på. Vi må skryte av både lokalbefolkningen og næringslivet for at de bruker oss. Det tror jeg er fordi vi har en stabil kvalitet. De vet hva de får, mener Stig.
Fra toppetasjen av hotellet leier de ut lokaler til alle arrangementer. Valborg mener det ikke er rom for å være et snevert hotell på Frøya - de må nå ut til alle kundegrupper.
- Vi bor på ei øy med 5300 innbyggere. Vi klarer ikke å være et nisjehotell. Vi må gjøre alt. Vi har barnedåp, minnesamvær, møter, bursdager og jubileum. Vi trenger all omsetning, sier hun, og fortsetter.
- Og hotellgjestene våre … noen av dem er arbeidere som vil ha «dagens middag», noen vil ha 5 retters meny "fine dining". Vi har også mange forretningsfolk som bor her - vi favner jo alle.
God service er nøkkelen til suksess
For Valborg og Stig er det alfa omega å levere en opplevelse av ypperste kvalitet for alle gjester. Nøkkelen til hotellets suksess mener de er de ansatte på hotellet.
- Vi har 45-50 ansatte, de aller fleste i 100 prosent stilling, fast hele året. Vi har rett og slett veldig gode folk - noen av dem har vært her i 20-30 år, forteller Valborg.
For å skape kontinuitet og topp service har det vært viktig for Hotell Frøya å gi de ansatte hele stillinger hvis de selv ønsker det.