Skaper verdier og ringvirkninger for hele Verdal
Til tross for at noen investeringer lar vente på seg har Franzefoss Minerals opplevd stor vekst de siste tiårene. Det gir også vekst i lokale arbeidsplasser og ringvirkninger for andre bedrifter i Verdal.
- Da jeg begynte i selskapet i 2003 hadde Verdalskalk 39 ansatte, og nå er de totalt 68. Vi er rundt 105 ansatte til sammen i Franzefoss Minerals i Trøndelag. Og så er vi en kapitalintensiv bransje, som gir flere ringvirkningsarbeidsplasser. Vår type virksomhet genererer vanligvis 2-3 arbeidsplasser pr ansatt i annet næringsliv lokalt og regionalt. Vi er altså en betydelig aktør i Verdal og nærområdet, sier Håkon.
Han forteller videre at å operere i mineralnæringen, med reguleringsplaner som går over mange år, gir stabilitet og trygghet for videre drift i selskapet.
- Jeg begynte som nevnt i Verdalskalk i 2003, selskapet ble stiftet i 1991, og vi har sendt ut permitteringsvarsel to ganger. Jeg tror aldri vi har behøvd å faktisk permittere ansatte, sier han og fortsetter.
- Vi er en av få aktører som har hele verdikjeden i samme selskap. Og fordi vi er leverandør til så mange ulike marked; landbruk, havbruk og industri … da står vi ganske stødige også i krisetider.
Kalkprodukter med utgangspunkt fra Tromsdalen, omsettes for omkring en halv milliard per år. Håkon mener verdiskapningen fra selskapet og mineralnæringen i Norge er mye større enn det offisielle tall tilsier.
- Ser man på offisiell statistikk over mineralnæringen i Norge så bruker de kun Direktoratet for Mineralforvaltning sine tall. Og det er en uting, fordi de inkluderer kun en liten del av verdiskapningen. Direktoratet er ansvarlige for uttaket, så når vi rapporterer dit er det kun verdien av varen på bruddkanten og antall ansatte som er engasjert i den aktiviteten som rapporteres om. Det skjer mye nede ved havna også. NorFraKalk og Verdalskalk har til sammen rundt 300 millioner i omsetning, og det er kanskje kun 50 av disse som er i statistikken. Det irriterer meg grenseløst. Den skjulte sysselsettingen, omsetningen og verdiskapningen er stor, mener han bestemt.
Kalk fra vugge til grav – fraktet på transportbånd?
Skal vi tro laboratoriesjef Rune er det flere muligheter for å oppnå ennå høyere verdiskapning for selskapet framover.
- Det er stadig nye markedsmuligheter, og vi har en egen avdeling i selskapet som ser på om kalk kan brukes på nye områder. Noen sier «kalk fra vugge til grav», og det er helt sant, fordi du bruker det i hele livsløpet ditt, faktisk.
Som for alle vi møter i selskapet, må også Rune fortelle om ett av de morsomste bruksområdene til kalken fra Tromsdalen. Enn så lenge.
- Vår kanskje morsomste kunde er Maarud potetgull. De kjøper hydratkalk fra Hylla til å rense maiskolbene de bruker til å lage tortillachips. Det forteller litt om hvor mange ulike områder kalk både brukes – og kan brukes – til.
Franzefoss Minerals har med andre ord ingen planer om å skru ned tempoet. De skal være i Verdal i noen hundre år til, og mye har skjedd de siste årene som krever omstilling fra selskapet. Selv ønsker de også mer bærekraftig utvikling.
- Vi skal ha bærekraftig utvikling, vi skal ha kontinuerlig forbedring, sier Rune.
Den største utfordringen for selskapet de neste årene er å komme opp med en transportløsning fra Tromsdalen til Kalkkaia, som avgir et lavere klimaavtrykk. Det blir ikke bare enkelt.
- Vi må ha en alternativ transportløsning før vi passerer tre millioner tonn. Vi er på 1,5 tonn nå, men det er klart at en ny ovn gjør at vi er 600 000 tonn opp med en gang. Og vi leverer 400 000 tonn i året til Norcem nå, men så vet vi at de også skal øke kraftig i fremtiden. Ganske raskt kan vi være forbi 3 millioner, sier han, og fortsetter.
- Bare det å regulere traseen tar fort fem år. Deretter tar det to år å bygge. Vi ser derfor på ulike løsninger, også transportbånd over bakken, oppe i lufta. Dette får et svært lite fotavtrykk, men blir veldig synlig, konstaterer han.
Selskapet er svært opptatte av både bærekraft, miljøkrav og sikkerhet når de skal finne den beste løsningen. Ifølge Håkon selv er det noen hindre på veien.
- Det som står høyt på lista vår er støv, støy og sikkerhet. I traseen ned fra Tromsdalen er det både hovedtrafo, kulturminner og natur – det er massevis. Hvis vi legger de første ti kilometerne i en tunnel sparer vi oss litt bryderi, men det fordyrer samtidig prosjektet med omkring 300 millioner.
Den dagen transportbånd er på plass er det ikke lengre behov for de 12 vogntogene som har kjørt kalk ned fra Tromsdalen i årevis. Det blir også en omstilling for de ansatte.
- Den dagen vi har transportbånd – hva da med de som kjører de 12 vogntogene våre? Det er en rekkefølgebestemmelse som sier at båndet skal erstatte bilene, så det må vi. Det blir en omstilling, men det er et stykke frem i tid fram i tid - så vi vil vite om det i god tid i forkant. Heldigvis har vi litt tid til å planlegge dette på en ordentlig måte, avslutter Håkon.