Hårete mål ga rekordvekst
Og målene, de har de nådd. Heidi og Stig kan smile over resultatene selskapet har oppnådd de siste årene. Bak ligger målrettet arbeid, og noen litt hårete mål.
- Regnskapet for 2021 viser en ganske kraftig økning også i fjor, med en omsetning på 51,5 millioner. Så har vi igjen 6,2 prosent på bunnlinjen – etter vår store satsning i Sverige i fjor. I Sverige går det framover og oppover, akkurat som planlagt. Det er bare å sette målet, finne ut hva man skal gjøre, og gjøre det, mener Heidi.
Ifølge Stig har selskapet vært opptatt av å vokse gradvis, men samtidig ikke vært redde for å sette mål.
- En viktig del av å lykkes er å sette seg litt hårete mål. Hvis du skal hoppe høyt så må du legge lista høyt også. Og så må man jo være litt heldige med timing. Vi hadde et godt produktutgangspunkt, litt teft underveis, og beveget oss klokt med produktet. Jeg tror også vårt sunne forhold til pengebruk underveis i produktutviklingen har vært en suksessfaktor. Man ser mange start-ups som brenner av kruttet for tidlig, og som stopper opp etter pengene er brukt opp, mener han.
Heidi forteller at selskapet også har hatt en bevisst strategi for å selge seg inn hele veien.
- De første årene var det kundene som fant oss. Vi var veldig avhengige av å finne noen gode, dyktige, visjonære kunder i begynnelsen. Vi forsøkte jo å markedsføre oss selv også, men vi har noen teorier vi baserer utviklingen av selskapet på. Og de sier også at de første kundene finner deg, fordi disse kundene er de visjonære, sier hun.
- Vi var opptatte av sikkerhet før det var noe som het GDPR
Et av suksesskriteriene bak selskapets enorme vekst de siste årene ble fastsatt allerede fra starten av, skal vi tro Stig.
- Det første vi så var at skal vi bygge et godt selskap må sikkerheten ligge i bunn. Og dette var lenge før man visste at det var noe som het GDPR, så dette har vi vært opptatte av hele veien.
Han mener det er selskapets innovative løsninger og fokus på informasjonssikkerhet som er årsaken til at de har lykkes i markedet.
- Vi har et veldig godt renomme og er dyktige på å ta vare på kundenes data. Og vi har en organisasjon som er veldig bevisste informasjonssikkerhet. Jeg husker at det var mange som ikke hadde stor tro på at vi skulle klare å drifte pasientdata i vår egen skyløsning den gangen, forteller han, før Heidi presiserer.
- Vi var det første selskapet i Norge som fikk lov til å drifte pasientdata utenfor sykehusenes egne systemer, faktisk. Det var veldig mange som trodde at det ikke var lov, men vi fant raskt ut at det er fullt mulig så lenge man gjør det trygt og ordentlig. Vi klarte å levere raskt til kundene som sto og ønsket å ta det i bruk.
- Kreative kunder pusher oss til å bli bedre
Siden den gang har kundeporteføljen vokst og stadig flere har tatt selskapets tjenester i bruk. Deres erfaringer er gull verdt for selskapet, og før sommeren arrangerte de sin årlige konferanse, Checkware Konferansen, hvor de samler kundene og forteller om produktene, og hvor kundene presenterer hvordan de bruker produktene i sine tjenester. Dette er til inspirasjon for både oss og de andre kundene, mener Heidi.
- Vi blir overrasket over det kundene får til med produktene noen ganger. Det er jo så enkelt å bruke produktene våre at kundene kan lage egne tjenester uten at vi er involverte. Det er stadig nye bruksområder for produktene våre som vi ikke kjenner til. Så den konferansen er et fint sted for oss å få inspirasjon også, sier hun, og fortsetter.
- Ett av helseforetakene hadde tatt i bruk CheckWare på 40 nye områder innen somatikken i 2021 uten at vi visste det.
Stig er enig i at de har mye å lære av kundene, og at de ønsker å bli utfordret. Det gjør de også. Men for krevende er de ikke, forsikrer Heidi.
- Vi hadde aldri kommet dit vi er hvis vi ikke hadde hatt krevende kunder. De er vi ikke redde for. Det er da vi blir bedre. Det er da du må samarbeide og ikke gjemme deg. Dette er et samarbeid.