- Produktet skal ikke bare se fint ut, det skal også fungere og være enkelt å reparere. Dette er erfaringsbaserte produkter. Designere kjenner ikke alltid produksjonen, konstaterer han.
Fra nede i gangen melder Noras far, Stein Helliksen, seg på.
- Kjell er viktig. Jeg har et prinsipp jeg har hatt med meg siden jeg tok over Helsport: skal man lykkes må man være industrielt forankret. Du må aldri glemme hvor du kommer fra og hva som har skapt de produktene du holder på med, sier han.
Stein forteller at det har vært flere produktutviklere innom lokalet på Melhus.
- Mange har bakgrunn fra høyere utdanning. Da er det ikke noe galt med hodet, men hvis du ikke lærer søms muligheter og utfordringer, vil du aldri lykkes, mener han.
Barents Outdoor og Kjell er nå inne i en prosess med å lære opp andre i Kjells rolle. Både Stein og Kjell er opptatte av å få inn folk med riktig kompetanse for å videreutvikle og skape noe nytt. Ifølge dem tar det et par år før en produktutvikler er ferdig utlært.
- For oss haster det å ta vare på kompetansen vår. Vi kan ikke tillate oss å tro at vi har god tid. Produksjonslinjen er krevende når hvert produkt er unikt, og det tar tid å utdanne den ekspertisen vi trenger, sier Stein.
Nora mener de ansattes kompetanse er i særklasse, og er sikker på at den kan bidra til å gjøre hele bransjen mer sirkulær. Hun har stor tro på at antall ansatte kan vokse opp mot 50 de neste årene, dersom flere i bransjen får øynene opp for slike konsepter.
- Når det kommer til UTigjen er vi er ikke opptatte av å fronte merkevaren Barents eller oss selv. Vi er først og fremst opptatte av at den kompetansen vi har kan brukes til å utvikle andre, både innen sirkulære tjenester og resalg, sier hun.
Vil ta brukthandelen tilbake til butikkene
Nora har tallene klare når hun forteller om hvorfor sirkulærøkonomi, gjenbruk og resalg har kommet for å bli. Hun er tydelig på at det ikke er noen vei utenom.
- Det føles både riktig og viktig det bidraget vi gjør. Vi ser at flere og flere får øynene opp for at bærekraft vil påvirke deres virksomhet mer enn de kanskje først trodde. Hvert år øker andelen resalg i markedet i USA, og jeg tror dette vil treffe oss raskere enn man kanskje klarer å ta innover seg nå, sier hun, før hun fortsetter.
- Det er mange som har behov for denne tjenesten. Det er kjedene og merkevarene som kjenner sine merkevarer best. De vet best hvordan sine kunder vil kunne bli glad i et resalg-konsept. De har derfor de beste forutsetningene for å selge produkter videre på nytt. Den tjenesten vi tilbyr er rett og slett for å hjelpe andre til å bli god på det på sin måte. De er allerede gode på handel, men hvordan kan de bli gode på sirkulær handel? spør Nora.
Hun forteller at flere merkevarer allerede har gode initiativer spesielt for reparasjon for egen merkevare, men selv mener Nora tjenesten UTigjen er noe helt annet.
- Det som er unikt med oss er at vi har utviklet et eget digitalt sporbarhetssystem, så vi har både den teknologiske løsningen, og vi har produktkompetanse OG reparasjonskompetanse «in house». Dette er ofte en «missing link» hos mange, mener hun.
Gründeren håper deres løsninger kan bidra til at det selges flere brukte varer i butikk framfor såkalte forbruker-til-forbruker markedsplasser.
- Dette er tosidig; på en måte er det positivt med kanaler som Tise og Finn, fordi de normaliserer kjøp og salg av brukte varer, som jo gjør at dette markedet får en vekst. Faren med det er at det er en stor økning i produkter som er i omløp, hvor ingen er fullt ansvarlig for salget, påpeker hun, før hun fortsetter.
- Ingen er bedre til å behandle salg av produkter enn varehandelen. Så de taper på at vi selger og kjøper som privatpersoner utenfor butikk, og dermed setter seg selv helt på sidelinjen i et voksende marked. Det er skummelt, og det er synd, fordi jeg tror det er faghandelen som har de aller beste forutsetningene til å lykkes med den omstillingen vi skal igjennom, mener hun.
Noras engasjement for varehandelen skinner lett igjennom. Gjennom Barents Outdoor ønsker hun å hjelpe andre i bransjen til å bli like gode. Hun mener bransjen har de beste forutsetningene for å lykkes med resalg.
- Vi har lyst til å bane litt vei og vise at det er mulig å få noen innen handelen til å våkne. Det er ingen som er bedre til å selge sportsutstyr enn de som jobber i en sportsbutikk hver eneste dag. Og de vil være minst like gode til å selge et brukt sportsprodukt som et nytt. Handelen er allerede godt posisjonert til å ta en stor del av dette markedet. Hvis en større del av handelsbransjen kommer på banen, er jeg overbevist om at totalmarkedet for brukte varer vil øke også, sier hun.
Det er ikke mulig å stoppe Nora når hun får snakke om hva som driver engasjementet hennes for bedriften og resalg-konseptet.
- Det har vært mye fokus på gjenbruk, reparasjon og miljø. Og det er en viktig driver for å få bukt med overforbruket og bruk og kast-mentaliteten. En annen grunn til at handelen bør ta dette innover seg, er at dette er forbrukerpreferanser nå. Veksten i markedet drives fram av at det er dette folk faktisk vil ha. Jeg tror både topp- og bunnlinjen har potensial til å øke, men det krever en endring av hvilke typer produkter man selger i butikk, mener hun.
Noras enorme engasjement har ikke gått handelsnæringen forbi, og i november ble hun kåret til Årets Talsperson 2022 av NHO Service og Handel. I begrunnelsen fra juryen ble det trukket fram at hun utfordrer den etablerte retail-logikken gjennom satsningen på reparasjoner og et mer sirkulært samfunn.