Drivstua gartneri er månedens bedrift
NHO Trøndelag har kåret Drivstua gartneri til månedens bedrift for november.-Kjempegøy å få en slik pris, og den bekreftelsen det gir våre ansatte på at den jobben vi gjør er bra.
NHO Trøndelag har kåret Drivstua gartneri til månedens bedrift for november.-Kjempegøy å få en slik pris, og den bekreftelsen det gir våre ansatte på at den jobben vi gjør er bra.
I dag er det Ole og Trine Hogstad som driver familiebedriften som 3. generasjon.
-Drivstua ble startet av min bestefar i 1948. De tidlige årene var det en produksjonsbedrift som har utviklet seg til blomsterbutikk og detaljhandel. Det startet med produksjon av matvarer som grønsaker på grunn av behovet etter krigen, sier Ole Hogstad som er 3. generasjons driver.
Drivstua gartneri har utviklet seg mye underveis, og har i dag et stort fokus på å være en faghandel.
-Mine foreldre la så om til blomsterproduksjon. Det har utviklet seg videre innenfor blomster etter det. For oss i dag er det viktig at vi er en faghandel for blomster, og at vi har kompetanse på gartner og dekoratørsiden, sier Hogstad
Både antallet ansatte og omsetning har økt jevnt over mange år.
-Vi har i dag 24 ansatte fordelt på 16 årsverk. Siden jeg og kona tok over i 1997 har omsetningen økt jevnt hele tiden, og behovet for ansatte har fulgt etter. Det har vi stort sett dekt gjennom rekruttering av lærlinger, som har fortsatt i arbeid som faglært, legger Hogstad til.
Ole Hogstad er opptatt av lokalt privat eierskap, men var selv som ung usikker på sin egen fremtid i familiebedriften.
-I min oppvekst observerte jeg hvor mye mine foreldre la i bedriften arbeidsmessig, og tenkte at dette er ikke verdt det. For meg var det da uaktuelt å tenke at jeg skulle engasjere meg i bedriften. Når jeg kom opp i 20 årene så jeg mer mulighetene i bedriften.
Hogstad er tydelig på at når man jobber i en bedrift man selv eier, skapes et større engasjement for bedriften som blant annet har medført mye innovasjon i gartneriet.
-Vi startet med en blomsterautmat på utsiden av butikken som vi tok i bruk januar 2021, det var forløpet på den selvbetjente butikken vi i dag har. På det tidspunktet var vi første i Norge med et slikt tilbud, sier en stolt bedriftseier.
En studietur til Danmark skulle virkelig skyte fart på det døgnåpne blomstertilbudet til Drivstua.
-Etter den studieturen fikk vi utviklet et nytt system som gjør det sikkert for oss å åpne butikkdørene også etter stengetid. Vi opplevde at salget ganske umiddelbart doblet seg utenfor åpningstid, sier en engasjert Hogstad.
Blomsterdekoratør og gartneryrket kan være fysisk krevende og belastende, fokus på helse miljø og sikkerhet er derfor viktig for Ole og gjengen hans.
-Vi er klare over at dette er fysisk belastende yrker som gir slitasje. For oss er det viktig å tilrettelegge for en minst mulig belastning, slik at våre ansatte har det godt og vil være
hos oss over tid. Vi har over flere år vært tilknyttet bedriftshelsetjeneste, og det var en viktig støtte i dette arbeidet. Vi har hele tiden vært hands on, når vi har sett noe som kunne vært utfordrerne prøver vi å løse det med en gang. Det er nok en fordel da å være en liten organisasjon, poengterer Hogstad.
Drivstua gartneri var tidlige ute med å investere i varmepumpe for å holde kostnadene og klimaavtrykket nede.
-Det startet med energibruken for oppvarming og lys. Det førte til at vi i 2009 installerte en varmepumpe som vi hadde tjent inn på 4 år. Vi prøver å gjøre litt og litt, vi driver virksomheten i bygg som er tildels gamle og det krever løpende investeringer og utarbeidinger underveis. Fokuset på miljøet er med på å sikre vår levedyktighet.
Drivstua har også kuttet bruken av sprøytemidler og byttet til biologisk bekjempelse av skadedyr. Det ved å bruke små innsekter.
-Vi bruker også nyttedyr, fordi at tilbake i tid var kjemisk plantevern noe man brukte forebyggende for å unngå et problem. Nå bruker vi små innsekter for å balansere og forebygge skadedyr i produksjonen. Dette er gøy, og veldig bra at vi i dag nesten utelukkende bruker biologisk bekjemping.
Ole Hogstad trekker fram NHO medlemskapet som viktig for bedriften.
-NHO for meg som en bedriftseier i en liten bedrift så er kompetansen og støtten fra NHO veldig viktig. Vi har vært NHO medlem lenge før vi fikk organiserte ansatte, blant annet fordi vi ønsket å sikre oss riktige arbeidsvilkår for våre ansatte.
NHO tilbyr medlemmene en rekke medlemsfordeler. Blant annet Norges beste innkjøpsavtale, forsikring og advokattjenester. I tillegg tilbyr NHO et veiledningssystem med navnet ARBIN, som forenkler arbeidsgiveres hverdag gjennom beskrivelse av forskjellige prosesser. Dette kan handle om alt fra ansettelser, medarbeidersamtaler til ulike kontrakter. Drivstua forteller at de benytter mer og mer av dette tilbudet.
-I da bruker vi mer og mer av NHOs tjenester, både ARBIN og ikke minst HMS og personalhåndboken. Innkjøpsavtalene gjennom NHO medlemskapet er gode, og betaler for den kontingenten vi betaler for medlemskapet.
Guro Angell Gimse, regiondirektør i NHO Trøndelag trekker fram Ole og Drivstuas fokus på klima, miljø og ansattes forhold.
-Jeg opplevde umiddelbart en god stemning når jeg kom innenfor dørstokkene til drivstua. Og er også imponert over innovasjonsarbeidet i bedriften. Det søkes til stadighet etter nye og mer bærekraftige måter å gjøre ting på. De var den første blomsterhandleren i landet til å åpne en døgnåpen og selvbetjent butikk. Det har både ført til økt omsetning og reduksjon av ugunstig arbeidstid for ansatte. Jeg anbefaler alle til å ta turen innom. Her kommer man virkelig i julestemning.