Frostakonferansen 2025

Trøndersk mat er i verdensklasse, samtidig eksporterer vi mindre matvarer ut til verden enn de andre fylkene. I 20 år har vi hatt en stor matsatsing i Trøndelag, og kommuner, fylker og forsvaret har et større ønske om å handle norske produkter for å styrke beredskapen.
Det er store muligheter for økt verdiskapning og vekst for trøndersk mat, og kanskje finnes det et marked for trønderske produkter ute i verden?
Årets konferanse skal sette søkelyset på akkurat dette.
Foreløpig program
Velkommen v/ Frode Revhaug, ordfører Frosta kommune
Hovedinnlegg om verdensbildet v/Ole Erik Almlid, adm.dir i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO)
Ole Erik drar oss gjennom det internasjonale bildet. Vi ser en uroligere verden og vi står midt i en handelskrig. Hvordan påvirker dette muligheten for trønderske matnæring, og hvordan sikrer vi økte inntekter til landet fra flere næringer?
Trøndersk mat over 20 år v/Åslaug Rustad, avtroppende dalig leder, samt Brit Melting, kommende daglig leder i Oi! Trøndersk mat og drikke
Åslaug og Brit har fulgt trøndersk matsatsning tett, hva har vi klart og hvilke varige verdier er skapt for trøndersk mat og drikke? Etter 20 år med satsning på Trøndersk mat og drikke må vi kunne vise til resultater. Har satsningen fungert? Vi hører fra de som har ledet an i arbeidet med trøndersk mat og drikke.
En gründer forteller v/Terje Viken, lokal investor
Terje startet sin reise som gartner på Frosta, og har satset og investert bredt i matverdikjeden. Vi får høre en suksesshistorie.
Er det noen hindre for at det offentlige skal kunne kjøpe mer norsk mat? v/Arnhild Gjønnes, advokat innen næringsjus, NHO
Arnhild er den i Norge som kan mest om hvordan vi kan nå politiske mål gjennom offentlige innkjøp. Politikere har over mange år snakket varmt om å bruke innkjøpsmakta til det offentlige for å støtte opp om norske matvarer. Men, hvor stopper det opp?
Virkemidler for bedrifter som ønsker å satse v/Vigdis Harsvik, adm.dir Innovasjon Norge Trøndelag
Hvilke muligheter finnes i verdensmarkedet for trøndersk mat og drikke, og hvilke virkemidler ligger nå klar til bruk gjennom eksportsatsingene?
Reisen til Frostachips v/Tommy Wikmark, daglig leder Frostachips
Frostachips har satset på nye markeder, og potetgull fra Frosta er nå å finne i flere land og butikker. Hvordan starter en eksportsatsning, og hva har Tommy å lære andre bedrifter som også ønsker å satse?
Velkommen til Frostakonferansen 2025!