Slik blir julehandelen i Rogaland
Regiondirektør Tone Grindland oppfordrer deg til å bruke butikkene som du vil skal være der også i morgen. Foto: Tom Haga.
Rogalendingene vil bruke 12,2 milliarder på julehandel i november og desember.
Regiondirektør Tone Grindland oppfordrer deg til å bruke butikkene som du vil skal være der også i morgen. Foto: Tom Haga.
Rogalendingene vil bruke 12,2 milliarder på julehandel i november og desember.
En ny analyse fra NHO Service og handel viser at julehandelen i Rogaland øker med 3,6 prosent mot fjoråret. I kroner betyr det at julehandelen i november og desember kommer på totalt 12,2 mrd kroner inkludert mva.
I Rogaland står julehandelen for 20,0 prosent av årets omsetning, og den er med det viktigere her enn i resten av landet. Sammen med Oslo ligger fylket høyest i andel av handel som skjer i julen.
– Julehandelen er helt avgjørende for mange butikker i Rogaland, og alt tyder på at vi nordmenn kommer til å bruke godt med penger også i år. Mange butikker har en god jul i vente, sier Tone Grindland, regiondirektør i NHO Rogaland.
Tenk hvor du handler
Hver rogalending vil bruke 24.365 kroner i november og desember, noe som er 500 kroner lavere enn gjennomsnittet i Norge.
Hvor, og i hvilke butikker pengene brukes, har mye å si.
– Derfor oppfordrer jeg folk til å tenke litt ekstra over hvor julegavene handles. Hvis du vil at din favorittbutikk fortsatt skal være der i morgen, er det viktig å støtte den i dag – og i julehandelen, sier Grindland.
Det har blitt en trend at flere og flere sentrum gjør litt ekstra ut av julen, og tilbyr opplevelser i tillegg til handelen.
– Det er lurt og viktig! Skikkelig inspirerende å se hvordan flere byer og sentrum har lagt ekstra innsats for å skape gode opplevelser i julehandelen, som i Eigersund og Sandnes. For å tiltrekke seg folk må sentrum skape gode opplevelser, og julehøytiden er en ypperlig anledning til å gjøre nettopp det, mener Grindland.
I tillegg til de vanlige harde og myke pakkene, oppfordrer regiondirektøren til å også huske på de gode opplevelsene.
– Opplevelser er alltid en hit som gave, og her i regionen er det mye å velge mellom: Restauranter, kultur, idrett, natur, overnatting og andre spennende opplevelser, sier hun.
Årets viktigste periode
Mange av bransjene i handelen henter en stor del av årets omsetning i november og desember, og i de fleste bransjene er julehandelen den travleste tiden av året.
Innen bransjer som kjøkkenutstyr, leketøy og bøker, øker omsetningen med over 100 prosent i julehandelen. Andre bransjer der julehandelen utgjør en svært viktig del av årets omsetning, er gullsmed, urmaker og elektronikkbransjen. I disse bransjene øker omsetningen i julehandelen fra 43 prosent til 84 prosent sammenlignet med en normal måned.
Julehandelens andel av årets handel |
Julehandel 2023 MNOK eks mva |
Andel av julehandelen i Rogaland |
|
Time |
22,3 % |
621 |
5,9 % |
Klepp |
20,8 % |
464 |
4,4 % |
Karmøy |
20,5 % |
897 |
8,6 % |
Sandnes |
20,5 % |
1 970 |
18,9 % |
Haugesund |
20,2 % |
1 203 |
11,5 % |
Stavanger |
19,5 % |
2 870 |
27,5 % |
Eigersund |
19,4 % |
326 |
3,1 % |
Randaberg |
19,2 % |
162 |
1,6 % |
Sauda |
18,9 % |
86 |
0,8 % |
Gjesdal |
18,8 % |
281 |
2,7 % |
Sokndal |
18,6 % |
36 |
0,3 % |
Hå |
18,5 % |
231 |
2,2 % |
Sola |
18,3 % |
593 |
5,7 % |
Strand |
18,2 % |
226 |
2,2 % |
Vindafjord |
17,9 % |
144 |
1,4 % |
Suldal |
16,7 % |
52 |
0,5 % |
Bjerkreim |
16,6 % |
33 |
0,3 % |
Lund |
16,5 % |
39 |
0,4 % |
Tysvær |
16,2 % |
176 |
1,7 % |
Hjelmeland |
15,6 % |
26 |
0,2 % |
Flere funn fra analysen til NHO Service og handel:
Kilder for tallgrunnlaget prognosen er utført på er SSB. NHOSH står ansvarlig for beregningene i prognosen.