Slik blir julehandelen i Rogaland

Publisert

Tone Grindland pressebilder

Regiondirektør Tone Grindland oppfordrer deg til å bruke butikkene som du vil skal være der også i morgen. Foto: Tom Haga.

Rogalendingene vil bruke 12,2 milliarder på julehandel i november og desember.

En ny analyse fra NHO Service og handel viser at julehandelen i Rogaland øker med 3,6 prosent mot fjoråret. I kroner betyr det at julehandelen i november og desember kommer på totalt 12,2 mrd kroner inkludert mva.

I Rogaland står julehandelen for 20,0 prosent av årets omsetning, og den er med det viktigere her enn i resten av landet. Sammen med Oslo ligger fylket høyest i andel av handel som skjer i julen.

– Julehandelen er helt avgjørende for mange butikker i Rogaland, og alt tyder på at vi nordmenn kommer til å bruke godt med penger også i år. Mange butikker har en god jul i vente, sier Tone Grindland, regiondirektør i NHO Rogaland.

Tenk hvor du handler

Hver rogalending vil bruke 24.365 kroner i november og desember, noe som er 500 kroner lavere enn gjennomsnittet i Norge.

Hvor, og i hvilke butikker pengene brukes, har mye å si.

– Derfor oppfordrer jeg folk til å tenke litt ekstra over hvor julegavene handles. Hvis du vil at din favorittbutikk fortsatt skal være der i morgen, er det viktig å støtte den i dag – og i julehandelen, sier Grindland.

Det har blitt en trend at flere og flere sentrum gjør litt ekstra ut av julen, og tilbyr opplevelser i tillegg til handelen.

– Det er lurt og viktig! Skikkelig inspirerende å se hvordan flere byer og sentrum har lagt ekstra innsats for å skape gode opplevelser i julehandelen, som i Eigersund og Sandnes. For å tiltrekke seg folk må sentrum skape gode opplevelser, og julehøytiden er en ypperlig anledning til å gjøre nettopp det, mener Grindland.

I tillegg til de vanlige harde og myke pakkene, oppfordrer regiondirektøren til å også huske på de gode opplevelsene.

– Opplevelser er alltid en hit som gave, og her i regionen er det mye å velge mellom: Restauranter, kultur, idrett, natur, overnatting og andre spennende opplevelser, sier hun.

Årets viktigste periode

Mange av bransjene i handelen henter en stor del av årets omsetning i november og desember, og i de fleste bransjene er julehandelen den travleste tiden av året.

Innen bransjer som kjøkkenutstyr, leketøy og bøker, øker omsetningen med over 100 prosent i julehandelen. Andre bransjer der julehandelen utgjør en svært viktig del av årets omsetning, er gullsmed, urmaker og elektronikkbransjen. I disse bransjene øker omsetningen i julehandelen fra 43 prosent til 84 prosent sammenlignet med en normal måned.


 

Julehandelens andel av årets handel

Julehandel 2023 MNOK

eks mva

Andel av julehandelen i Rogaland

Time

22,3 %

               621

5,9 %

Klepp

20,8 %

               464

4,4 %

Karmøy

20,5 %

               897

8,6 %

Sandnes

20,5 %

           1 970

18,9 %

Haugesund

20,2 %

           1 203

11,5 %

Stavanger

19,5 %

           2 870

27,5 %

Eigersund

19,4 %

               326

3,1 %

Randaberg

19,2 %

               162

1,6 %

Sauda

18,9 %

                 86

0,8 %

Gjesdal

18,8 %

               281

2,7 %

Sokndal

18,6 %

                 36

0,3 %

18,5 %

               231

2,2 %

Sola

18,3 %

               593

5,7 %

Strand

18,2 %

               226

2,2 %

Vindafjord

17,9 %

               144

1,4 %

Suldal

16,7 %

                 52

0,5 %

Bjerkreim

16,6 %

                 33

0,3 %

Lund

16,5 %

                 39

0,4 %

Tysvær

16,2 %

               176

1,7 %

Hjelmeland

15,6 %

                 26

0,2 %

Flere funn fra analysen til NHO Service og handel: 

  • Nordmenn vil julehandle for 138,5 mrd. kroner inkl. mva.
  • Det forventes en økning på 3,0% i verdi, og en svak vekst i volum
    • Redusert kjøpekraft grunnet økte renter og inflasjon, vil redusere julehandelen
    • Lavere strømpriser sammenlignet med fjoråret vil gi en positiv effekt på julehandelen
    • Forbrukerne har fortsatt oppsparte midler
    • Lønnsveksten i 2024 tilsier reallønnsvekst som bidrar positivt i julehandelen
    • Deler av varehandelen har fortsatt store varelagre som skal tømmes, og det er mye kampanjeaktivitet
  • Hver nordmann vil handle for 24.869 kroner i november og desember
    • Hver nordmann vil bruke 10 306 kroner på dagligvarer, mat og drikkevarer i november og desember
    • Hver nordmann vil bruke 2 309 kroner i norske nettbutikker i november og desember
    • Hver nordmann vil bruke 12 253 kroner på andre varer i november og desember
  • NHO SH estimerer at nordmenn vil legge igjen 12,9 mrd. i norske nettbutikker. Altså 5% mer enn i 2023
  • Julehandelen starter tidligere og tidligere hvert år, og november nærmer seg desember i omsetning drevet av Black Week. Denne trenden forventes å fortsette
  • Julehandelen er viktig for bransjer som kjøkkenutstyr, spill og leker, gullsmeder, urmakere, bøker og elektronikk. Dette er bransjer der omsetningen øker over 50% i julehandelen sammenlignet med normalen
  • Dagligvare og netthandel vil ha den sterkeste veksten i årets julehandel

Kilder for tallgrunnlaget prognosen er utført på er SSB. NHOSH står ansvarlig for beregningene i prognosen.