Fredag 22. mars ble Nasjonal tranportplan presentert. I forkant har både NHO og næringslivet vært tydelige på hvilke prosjekt som er aller viktigst i Rogaland:
- E39 Osli – Ålgård
- E134 Haukelifjell (Vågsli-Seljestad)
- E134 Bakka–Solheim
- E39 Smiene–Harestad
- Rv. 509 Transportkorridor vest
- Utbedre Eigerøy bru
- Tunnel mellom Sauda og Etne
Les også: Her er de viktigste samferdselsprosjektene i Rogaland
I den nye nasjonale transportplanen er seks av disse sju prosjektene helt eller delvis med - noe som betyr at de kan forventes påbegynt innen noen år.
- Dette er prosjekter som er viktige både for bedrifter og innbyggere. Nå skal det bli tryggere og mer effektivt å komme seg rundt i fylket for både mennesker og varer, sier Sigurd Ur, rådgiver i NHO Rogaland.
Nasjonal transportplan viser at:
- En trygg og effektiv vei mellom Stavanger og Kristiansand nå er ett steg nærmere. Det på grunn av lovnader om ny tunnel mellom Figgjo og Ålgård. Når denne tunnelen er på plass, blir det også lettere for Nye Veier å bygge videre nedover mot Sørlandet.
- Endelig skal E39 mellom Smiene og Harestad bygges. En flaskehals fjernes, reisetiden blir kortere, sikkerheten bedre – og beboere får lang kulvert, nytt friområde og mindre støy. Bra for alle.
- Veien mellom vest og øst blir tryggere og raskere når E134 Bakka og Mo i Etne skal forbedres. Tidligere har ny Røldalstunnel blitt bekreftet.
- Eigerøy bru utbedres, endelig. Eigerøy bru er underdimensjonert, og det begrenser næringsutviklingen i regionen. En ny bru vil føre til at vi kan videreutvikle noen av de største arbeidsplassene i regionen.
- NHO og næringslivet i Rogaland har stått sammen om disse prosjektene. Aldri før har vi prioritert tydeligere. Vi har valgt oss ut de strekningene som har mest å si, de som gir oss raskere og tryggere framkomst. Det er bra å se at politikerne har lyttet. Både lokale og nasjonale politikere fortjener ros, sier Ur.
Selv om det er viktige gjennomslag for Rogaland, er det likevel et stort minus at Hordfast ikke er prioritert - og at jernbanen i Rogaland fremdeles ikke utbedres.
- Hordfast er en forutsetning for å styrke verdiskapningen på "Gullkysten" og dermed for hele landet. Vi skulle også sett mer midler til jernbane og utvikling av jær- og sørlandsbanen. Østlandet får - igjen - størstedel av jernbanepotten, sier Ur.