Hurtigbåtene må bli utslippsfrie, hvis ikke ryker klimamålene
Tone Grindland under leverandørkonferansen for utslippsfrie hurtigbåter. Foto: Rastløs produksjon
Hurtigbåter forurenser mer enn fly. Derfor er det så viktig å gjøre dem utslippsfrie.
Tone Grindland under leverandørkonferansen for utslippsfrie hurtigbåter. Foto: Rastløs produksjon
Hurtigbåter forurenser mer enn fly. Derfor er det så viktig å gjøre dem utslippsfrie.
Hurtigbåtene gjør en viktig jobb. Øyboere i Rogaland og Stavanger er helt avhengige av dem for å komme seg rundt og få hverdagslivene til å rundt. Til og fra jobb, skole, fritidsaktiviteter - eller besøk hos lege eller sykehus.
Problemet er bare at båtene forurenser mye. Bare i Stavanger kommune utgjør utslippene fra sjøfart en tredjedel av klimautslippene. For eksempel er utslippene til hurtigbåtene nesten fem ganger høyere enn for fly, ifølge en rapport fra Transportøkonomisk institutt og Cicero.
Derfor sier det seg selv at hurtigbåtene som binder sammen Ryfylke må gjøres utslippsfrie innen 2030 dersom Stavanger og Rogaland skal ha noen som helst mulighet til å oppnå klimamålene.
Heldigvis er dette mulig.
Innovative anskaffelser
De neste årene skal det offentlige bruke 80 milliarder til innkjøp i maritim sektor. Bare blant de syv største kystnære fylkeskommunene i Norge, vil det innen 2030 være behov for å kunngjøre anskaffelser til over 80 samband, inkludert flere i Rogaland.
Når Rogaland Fylkeskommune framover skal ut med anbud, er det helt avgjørende at de går i dialog med næringslivet for å finne de beste utslippsfrie løsningene. Det er viktig at også staten stiller opp.
Den nye el-bilen
Vi husker alle de første el-bilene. De var små, og nesten ubrukelige. Takket være aktiv politikk som skapte etterspørsel – og en næring som tok utfordringen – er elbil-andelen på nye personbiler snart oppe i 100 prosent.
Det samme kan – og må skje – innen sjøfart.
I motsetning til elbil, kan disse fartøyene produseres i Norge. Som også vil skape eksportmuligheter – og arbeidsplasser.
Den norske maritime industrien er verdensledende på sitt felt, og spesielt innen teknologiutvikling og innovasjonsevne. Per i dag har vi få internasjonale markeder for mye av den teknologien som er utviklet i Norge, men teknologien er viktig i Norge og etterspørselen er økende internasjonalt. Derfor spiller det offentlige en særlig viktig rolle i å etterspørre innovative anskaffelser som bidrar til å styrke hjemmemarkedet ved å få bygget og testet ny teknologi.
Innovative anskaffelser gir muligheter til det grønne skiftet
Det er viktig at det da tas i bruk innovative anskaffelser når leveransen ikke er hyllevare. Det betyr at innkjøper og industrien utforsker ulike løsninger på oppdragsgivers behov, før selve anbudsprosessen starter. På den måten får leverandøren friere rammer til å løse behovet. Med en åpen tilnærming legger man til rette for innovasjon og nytenkning som i første omgang kommer det konkrete prosjektet til gode.
Den første helelektriske og utslippsfrie fergen i verden ble sjøsatt i Norge i 2015 som et resultat av et godt samarbeid gjennom en innovativ anskaffelsesprosess med Statens vegvesen som oppdragsgiver, Norled som operatør og et større leverandørnettverk.
Regjeringen utsatte
Regjeringen hadde planer om å innføre krav om at alle nye hurtigbåter i Norge skulle være utslippsfrie, gjeldende fra 2025. Disse ambisjonene er nå lagt vekk, og det kan forsinke arbeidet med å gjøre sjøfarten utslippsfri.
Det er ingen tvil om at utslippsfrie løsninger i dag er dyrere enn diesel. Derfor er det helt avgjørende at kompensasjonsordningen som regjeringen har lovet, faktisk kommer – og at den er god.
Vi vet at rederiene i Norge er ivrige på å få til nye løsninger. Både for å sikre utslipssfri transport, men også fordi det er eksportmuligheter. Derfor kommer vi nå til å samle offentlige innkjøpere og private leverandører til et møte i Stavanger 29. oktober – for å sammen finne ut hvordan vi kan sørge for at sjøfarten i Norge skal bli utslippsfri.
Se video fra konferansen her: