Det begynte så smått i 2017 i Sandnes. Det vil si; det var da den første restauranten kom skikkelig på plass. I årene og månedene før ble det testet, prøvd og feilet. For Hekkan-gründer Ole Dysjaland mente Sandnes og regionen fortjente et bedre burger-tilbud – og han så også at det var muligheter for å få det til å gå rundt.
– Vi startet med å kverne kjøtt hjemme på kjøkkenet og grille burgere i garasjen, for å perfeksjonere, prøve og teste ulike varianter og oppskrifter, forteller Dysjaland.
For perfeksjon er hele nøkkelen til å lykkes, mener han.
– På en burger kan du ha hvor god dressing du bare vil, men basisen er og blir alltid viktigst: Kjøtt som er kvernet riktig, hvor du bruker de riktige stykkene og som inneholder den perfekte fettprosenten – samt et saftig og ferskt brød. Får du ikke til det, så blir heller ikke burgeren topp, sier Dysjaland.
Testet på 100
Etter å ha testet på hjemmebane en god stund, inviterte han 100 gjester til en testkveld, i lånt lokale hos Norrøna Storkjøkken.
Tilbakemeldingene fra de 100 gjestene var ikke til å ta feil av.
– Da skjønte jeg at dette var noe som kom til å funke, sier Dysjaland.
Kort tid etter åpnet han i Sandnes, og satset egen økonomi på det.
Det skulle vise seg å være lurt, for senere er det blitt utvidet med nye utsalgssteder i Stavanger og Bergen. Også i Bergen har det lokale konseptet tatt av – noen dager har de flippet over 1000 burgere.
– Det er kjekt at vi har blitt tatt så godt tatt imot, og det tror jeg både skyldes maten og atmosfæren hos oss, sier Dysjaland.
Gladmat-vinner med nytt konsept
Under Gladmatfestivalen i Stavanger 2024, lanserte Dysjaland og kollegaene også et nytt burger-konsept: Ouch.
Den nye burgeren fikk toppkarakter og terningkast seks i Stavanger Aftenblad, og det ble endeløse køer av burgersultne festivaldeltakere.
– Nyyydelig kjøtt, perfekt tilbehør, mettende og ingenting å trekke for. Burger er bare burger, men du all verden så god denne var, ble dommen fra Stavanger Aftenblad.
Ble NHO-medlem
Jo større gründer-bedriften har blitt, jo flere har de administrative oppgavene blitt. Derfor har Dysjaland nå ansatt Maichen Haugland som daglig leder i Hekkan-familien. Haugland har lang og bred erfaring fra servering og reiseliv.
– Det skjer mye spennende hos oss framover, og jeg er glad for å få Maichen med på laget, sier Ole Dysjaland.
Noe av det første Haugland gjorde i jobben, var å melde alle Hekkan-restaurantene – og Punk Sushi, som hun også har ansvar for – inn i NHO.
– Som arbeidsgiver for mange mennesker, er det en fantastisk trygghet å vite at vi har hele NHO-apparatet i ryggen, sier Haugland.
Sparer penger
Som medlem i NHO har både Haugland og alle andre medlemsbedrifter tilgang til en rekke tjenester og økonomiske fordeler.
– Bare det at vi har tilgang til advokattjenester, er en helt unik fordel. I tillegg bruker vi NHO sin arbeidsgiverportal Arbinn mye i hverdagen, sier Haugland, som også har tilgang til gode avtaler innen pensjon og forsikring som NHO-medlem og allerede har spart mye penger på å benytte seg av dem.
– I tillegg er det veldig fint å ha NHO-klistermerket på inngangsdørene våre. Det viser at vi er en seriøs og god arbeidsplass, noe både gjestene og ansatte setter pris på, sier Maichen Haugland.
Stolt NHO-direktør
Tone Grindland, regiondirektør i NHO Rogaland, er glad og stolt over at Hekkan-familien har blitt med i NHO.
– Reiseliv og servering er stort i vår region, og jeg mener vi får til mer om vi står sammen. Det har vi sett når vi har jobbet med og fått viktige gjennomslag i nye skjenkereglene i en rekke kommuner. Det er lettere å bli hørt når bransjen er samlet, sier Grindland.
I tillegg, sier Grindland, er det viktig at bedriftene kjenner at de får noe igjen av medlemskapet i hverdagen, slik som Haugland og Hekkan beskriver.
– Det skal lønne seg å være medlem i NHO.