Statsbudsjettet: Ikke lettere å drive bedrift i Rogaland

Publisert

Tone Grindland pressebilder

Tone Grindland. Foto: Tom Haga. Foto: Tom Haga/NHO Rogaland

Lite til jernbane og vedlikehold av vei i Rogaland, og et fortsatt høyt skattenivå for bedriftene. Det er noen av overskriftene fra statsbudsjettet.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum la 7. oktober fra sitt forslag til statsbudsjett for 2025.

Noen av oversktiftene for næringslivet i Rogaland er:

  • Det legges fremdeles opp til et høyt skattenivå for næringslivet. 
  • Høy offentlig pengeforbruk kan gjør at renten kan forbli høy lengre enn nødvendig.
  • Det er en skeiv fordelig av samferdselsmidler - Rogaland får lite til vedlikehold og til jernbane.

Tone Grindland, regiondirektør i NHO Rogaland, forteller at i møtene hun og resten av organisasjonen har med bedriftene i Rogaland, er skattenivået noe de fleste er opptatt av.

– Derfor hadde jeg håpet at statsbudsjettet skulle legge opp til endringer i eierbeskatningen. Små og store bedrifter i bygd og by melder om at skattenivået er blitt for høyt, men regjeringen har ikke tatt hensyn til dette, sier Grindland.

Hun og NHO mener det er viktig at bedriftene får mulighet til å investere overskuddet sitt.

– Selv om det for tiden går godt i store deler av næringslivet i Rogaland, er det viktig at bedriftene får mulighet til å legge av penger - både for å investere i utstyr og folk, men også til tøffere tider kommer, sier Grindland.

Bort med avgift

Regjeringen har sagt at de skal fjerne den ekstra arbeidsgiveravgiften på lønninger over 850 000 kroner fra nyttår. Dette skjer heldigvis nå, etter et massivt press fra et næringsliv som fikk denne ekstraregningen i fanget over natten.

Regjeringens forslag til statsbudsjett legger opp til en oljepengebruk på 460 mrd. i år, som er 28 mrd. 2025-kroner mer enn i fjor. Budsjettimpulsen anslås til 0,5 prosent, som betyr at budsjettet har en noe ekspansiv innretning. Det vil bidra til å øke presset i økonomien og kan gjøre at renten går saktere ned enn Norges Bank varslet i september.

– Lavere rente er viktig for norske husholdninger og for å øke aktiviteten i privat næringsliv, sier Grindland.

Samferdsel

Statsbudsjettet sier også mye om hvilke samferdslesprosjekter som blir prioritert i tiden som kommer. NHO Rogaland var fornøyd med mye av det som ble lagt fram i Nasjonal transportplan, men nå kommer svaret på hvor regjeringen prioriterer pengene.

Sigurd Ur, seniorrådgiver i NHO Rogaland, mener det  er positivt at regjerningen har satt av midler til oppstart av rassikringstiltak for Rødsliane på RV 13.

– Men det var også som forventet. Dette er også det eneste "nye" prosjektet i Rogaland, av litt størrelse, som får midler. Det er også positivt at man setter i gang arbeidet med ny tunnel på strekningen Seljestad – Røldal, en strekning som er både viktig og har vært prioritert av NHO, sier Ur. 

Av mindre prosjekter så er Eigerøy bru nevnt, men nok en gang uten at det er satt av direkte midler til oppstart. Prosjektet er helt avhengig av at Statens vegvesen prioriterer oppstart i løpet av 2025.

– NHO Rogaland hadde også forventet en større andel av regjeringens økte satsning på vedlikehold av fylkesveiene. Etterslepet i Rogaland er stort og Rogaland får kun 4 prosent av regjeringens økte satsning på vedlikehold av fylkesveiene. Dette står ikke i forhold til behovet som finnes. Vi mener dobbel så stor andel ville vært naturlig å forvente, sier Ur.

I statsbudsjettet er det heller ikke satt  av midler til å løse kapasitetsproblemene på Jærbanen.

– Det er flott at regjeringen satser på jernbane, men vi skulle gjerne sette en større geografisk spredning av midlene, mener Ur.

Ryfast er det prosjektet som har den høyeste bompengebelastningen i landet.

– Det er derfor trist at regjerningen ikke har satt av midler for å reduserer bompengebelastningen, sier Ur.