– Tilbakemeldingene fra våre medlemsbedrifter er tydelige. Fylkestingets vedtatte kutt i hurtigbåtrutene får konsekvenser for satsende bedrifter innen reiseliv, sjømat og andre næringer langs kysten av Nordland. Vi har forståelse for at fylket står i en krevende økonomisk situasjon og behovet for å kutte kostnader, men akkurat derfor er det viktig å samle kunnskap om verdien som hurtigbåtene tilfører nordlandssamfunnet, sier seniorrådgiver Lars Fredrik Martinussen i NHO Nordland.
NHO Nordland står som bestiller av utredningen, i samarbeid med 4 regionråd som representerer til sammen 32 kommuner. Rapporten er ment å skal gi et bedre bilde av hvordan hurtigbåttilbudet påvirker bosetting, livskvalitet, næringsutvikling og verdiskaping.
– Hurtigbåtene er en kritisk infrastruktur for både innbyggere og næringsliv langs kysten. Vi ser allerede store bekymringer rundt konsekvensene av de foreslåtte endringene, og det er avgjørende at vi har et faktabasert grunnlag for å forstå hva hurtigbåtene betyr for folk og samfunn, sier Allan Ellingsen, daglig leder i Salten Regionråd.
Kostbare kutt
Formålet med rapporten er ikke å utrede hva hurtigbåtrutene, hverken før eller etter kutt, faktisk koster Nordland fylkeskommune.
– Fylkestinget har selv ansvar for grunnlaget de fatter sine beslutninger på. Det vi savner er en bredere debatt om mer enn regnskapsmessige konsekvenser. Vi ønsker en prosess hvor vi tar stilling til hvilket nærings- og samfunnsliv vi skal legge til rette for med hurtigbåttilbudet. Vi vet at hurtigbåt koster penger, men vi tror at de vedtatte kuttene vil være kostbare for den samfunns- og næringsutviklingen vi har mål om i Nordland, sier seniorrådgiver Lars Fredrik Martinussen i NHO Nordland.
Målet med analysen er å dokumentere hvordan hurtigbåtene bidrar til i hverdagen til folk og regional utvikling, tjenestetilbud, arbeidsplasser og verdiskaping. Spesielt vil ruten Sandnessjøen – Bodø – Lofoten (NEX 1 og NEX 2) bli vurdert.
Stram tidsplan – raske resultater
Arbeidet med analysen skal starte så raskt som mulig, og vi håper at noen resultater kan være klar innen få uker – mens den endelige rapporten vil foreligge nærmere våren.
– Vårt hovedmål er å gi bedre underbygde innspill til den videre politiske behandlingen av hurtigbåttilbudet, og jeg har ikke sett et like bredt og kraftfullt samarbeid om dette før, sier Ellingsen.
Det er regionrådene Salten Regionråd, Lofotrådet, Polarsirkelrådet, Helgelandsrådet og NHO Nordland med bedrifter innen både sjømat og reiseliv som bidrar til gjennomføringen. Rapporten vil bli offentlig tilgjengelig.