Det sier seniorrådgiver Anders Paulsen i NHO Nordland som tidligere denne uken deltok i en «verdenslansering» i Stamsund i Lofoten.
Her kunngjorde nemlig Hurtigruten og Myklevik gård et unikt samarbeid for å fjerne matsvinn fra skipene til rederiet.
Alt matavfall samles nå inn og leveres til kompostering i Stamsund. Etter ett døgn omdannes avfallet til jord, som så skal benyttes til matproduksjon på gården i Myklevik.
Produktene fra gården leveres til Hurtigruten slik at det blir en fullverdig sirkulær verdikjede av høykvalitets matvarer – uten matsvinn.
– Her har mange gode krefter virkelig funnet sammen. Dette er aktører som alle har en vilje til og lidenskap for å satse grønt og fremoverlent. Vi er beint fram imponert over det samfunnsansvaret medlemsbedriftene våre tar her, og hvordan de går foran globalt, påpeker Paulsen.
Seniorrådgiveren kjenner bedriftene godt fra før, og han hadde stor glede av å være tilstede under lanseringen i Lofoten.
Lang tids innsats
– Hurtigruten har over lang tid jobbet med å få ned matsvinnet om bord. Tre R-er står sentralt i dette arbeidet; reduce, reuse og recycle, sier kulinarisk direktør i Hurtigruten, Øistein Nilsen.
Siste grep i dette arbeidet er nå kompostering og resirkulering av matavfall til jord som inngår i produksjon av nye matvarer.
– Samarbeidet med Hurtigruten passer veldig godt med vår filosofi for produksjon av bærekraftige matvarer. Dette er noe vi har veldig stor tro på, sier Gisle Melhus fra Myklevik gård.
Han fikk ideen om gjenbruk av matavfall for et års tid siden, og Hurtigruten tente umiddelbart på forslaget.
Gjennom bidrag fra Sparebank1 Nord-Norge Samfunnsløftet er nå en effektiv komposteringsmaskin installert på kaia i Stamsund. Alle Hurtigrutens ni skip vil etter hvert levere matavfall til kompostering her.
Reduksjon i matsvinn
Selv om svinnet allerede er redusert til 66 gram per passasjer i døgnet, blir det ganske mye når det årlig serveres mat til over 500 000 passasjerer om bord.
Maskinen er levert av Empakk AS og inneholder mikroorganismer som bryter ned og omdanner 250 kilo matrester til jord i løpet av ett døgn.
– Noen vil kanskje hevde at dette monner lite i den store sammenhengen og at det er grønnvasking fra Hurtigrutens side. Det er vi ikke enig i, poengterer Paulsen fra NHO Nordland.
Han utdyper:
– Hurtigruten satser veldig på bærekraft og en grønn profil, blant annet gjennom ombygging av fremdriftssystemer om bord. Nå skal de også fjerne alt matsvinn, noe som også har stor signaleffekt overfor øvrig cruisefart over hele verden. At de også satser på kortreist mat fra lokale leverandører langs kysten er et viktig ledd i dette arbeidet.