Slår alarm etter enda en trafikkulykke på E6: – Nå kan vi ikke vente lenger

Publisert

På onsdagen i forrige uke skjedde det en trafikkulykke på E6 mellom Sørelva og Borkamo mellom to lastebiler. Dette er en strekning der det er et stort behov for utbedring. Foto: Hans Christian Hansson/NHO Nordland

Etter onsdagens lastebilulykke på E6 mellom Sørelva og Borkamo, slår NAF Helgeland og NHO Nordland alarm, og ber om at oppgradering av strekningen framskyndes.

– Dette prosjektet kan ikke vente på enda en ny nasjonal transportplan. Strekningen må få en høyere standard, fastslår seniorrådgiver Lars Fredrik Martinussen i NHO Nordland. 

Prosjektet E6 Sørelva - Borkamo ligger inne i gjeldende Nasjonale transportplan, men er skjøvet ut til den andre seksårsperioden. Altså skal ikke prosjektet igangsettes før ny Nasjonal transportplan uansett foreligger i 2031. 

Styreleder Ernst Johan Dahle i NAF Helgeland stiller seg også bak oppfordringen fra NHO Nordland. 

– Det ble heldigvis ingen personskader denne gangen, men det er ofte hendelser på strekningen og vi er selvsagt bekymret for at det ikke går like bra neste gang, sier han og legger til: 

– Veistandarden er langt fra god nok til å håndtere den trafikken som er i dag, særlig vinterstid og særlig som følger av økt trafikk på grunn av utfordringene som har vært på Nordlandsbanen. Vi ber om at man finner løsninger slik at prosjektet prioriteres raskere enn det er lagt opp til i gjeldende NTP, forteller Dahle.

Den aktuelle strekningen består av 20 kilometer smal og svingete vei uten midtstripe i øvre del av Saltdal, og med bratte stigninger opp mot Saltfjellet. Strekningene både nord og sør for det aktuelle området har en mer moderne standard. Det er anslått at en oppgradering av strekningen vil koste 1,4 milliarder kroner.  

Seniorrådgiver i NHO Nordland, Lars Fredrik Martinussen, mener at prosjektet kan prioriteres raskere.  

– E6 knytter Nordland sammen og er en svært viktig vei for både folk og bedrifter, og det er enorme verdier som fraktes på strekningen. Dette handler også om å sikre en god beredskap. Nå er det på høy tid at strekningen får en forsvarlig standard, og for at vi får noen konkrete forslag på bordet for hvordan vi skal komme videre, sier Martinussen. 

Høsten 2025 er det 32 år siden resten av E6 gjennom Saltdal, frem til Borkamo, stod ferdig med en moderne standard.