På veien har de også hatt flere politiske samtaler om hvordan rammevilkårene for næringslivet kan bedres. Ved siden av arbeidskraft og markedsadgang, seiler privat eierskap opp som den viktigste saken for NHO i valgkampen som nå snart står for tur.
– Lokalt privat eierskap er en avgjørende kraft i lokalsamfunnene våre. Det er disse bedriftene som investerer, skaper arbeidsplasser og bidrar til utvikling i hele Nordland. Derfor er det bekymringsfullt at mange eiere opplever økende utfordringer, og det haster å løfte denne debatten enda høyere opp på agendaen, sier regiondirektør Hans Christian Hansson i NHO Nordland.
Fire utfordringer går igjen
Gjennom samtalene med bedriftseiere over hele fylket har fire felles utfordringer blitt tydelige:
1) Skattebyrden presser bedriftene
Flere bedrifter opplever at skattesystemet, og særlig formuesskatten, er en stor belastning.
– Mange bedriftseiere må tappe bedriften sin for å betale formuesskatten, som kun norske eiere må betale. Dette svekker investeringsmulighetene og konkurransekraften til norskeide selskaper, sier Hansson.
2) Forvaltningen oppleves som lite smidig
En rekke eiere rapporterer om at regelverk og byråkrati heller skaper hindringer enn å hjelpe bedriftene fremover.
– Det er ikke slik at bedriftene krever spesialbehandling, men de ønsker en mer næringsvennlig forvaltning. Lang saksbehandlingstid og manglende fleksibilitet gjør det vanskelig å utvikle bedriftene i den takten de selv ønsker, påpeker Paulsen.
3) Byråkratiske rapporteringskrav tynger de små
Mange små og mellomstore bedrifter bruker uforholdsmessig mye tid og ressurser på rapportering til myndighetene.
– Det virker som om rapporteringskravene er utformet for store konsern med egne avdelinger for dette. For mindre bedrifter kan dette bli en stor belastning, og ofte må de kjøpe dyre konsulenttjenester for å oppfylle kravene, sier Hansson.
4) Internasjonal uro skaper usikkerhet
Nordland er blant Norges fremste eksportfylker, og bedriftene er avhengige av stabilitet på markedsplassen.
– Vi ser en økende bekymring for hva som skjer i verdensmarkedet. Handelsbarrierer, stadige nyheter om tollmurer og politisk usikkerhet påvirker mange av bedriftene i Nordland direkte, understreker Paulsen.
Toppsak i valgkampen
NHO Nordland er tydelige på at lokalt privat eierskap vil være en av de viktigste sakene inn i den lange valgkampen også i vår region.
– Vi skal være en enda tydeligere stemme for lokalt privat eierskap fremover. Når norske bedriftseiere møter tøffere konkurransevilkår enn sine utenlandske konkurrenter, må vi ta grep. Det handler om verdiskaping i hele Norge, sier Hansson.
Områdedirektør for regioner i NHO, Gjermund Løyning, poengterer at saken vil ha høy prioritet fremover.
– Lokalt privat eierskap er selve ryggraden i norsk næringsliv. Denne turnéen er bare ett av mange tiltak fra NHOs side for å løfte denne saken i månedene som kommer. Vi vet hvor viktig dette er for våre medlemsbedrifter, og vi skal sørge for at deres stemme blir hørt, sier Løyning.
Veien videre
NHO Nordland vil i tiden frem mot valget, og også etterpå, bruke erfaringene fra turnéen til å sette privat eierskap på dagsorden i debatter, møter med politikere, programarbeid og på andre relevante arenaer.
– Vi har fått mange viktige innspill fra bedrifter over hele fylket, og vi skal jobbe målrettet for at disse stemmene blir lyttet til i den politiske debatten, sier seniorrådgiver Paulsen.
Regiondirektør Hansson legger til:
– I NHO setter vi stor pris på alle som investerer og skaper arbeidsplasser i Nordland, uansett hvor eierne kommer fra. Samtidig har lokalt privat eierskap en helt egen verdi. Disse eierne bor her, de kjenner lokalsamfunnet, og de tar beslutninger med hjertet for både bedriften og stedet de er en del av. De investerer ikke bare i egen virksomhet, men i mennesker, lokalsamfunn og fremtidig utvikling. Det gir en robusthet og langsiktighet som vi ikke kan ta for gitt.
NHO Nordland er fylkets største bedriftsfellesskap og organiserer 2100 virksomheter med til sammen nær 30 000 årsverk. Medlemsbedriftene omsetter til sammen for over 116 milliarder kroner. De aller fleste bedriftene er små og mellomstore, og bare fem prosent av dem har mer enn 50 ansatte.