NHO Nordland sterkt kritisk til hurtigbåtkutt: – Slik kan vi ikke ha det

Publisert

Dystre nyheter fra fylkestinget: Reisende langs kysten i Nordland må belage seg på et redusert tilbud, i alle fall når det gjelder hurtigbåt. Foto: NHO Nordland

NHO Nordland er skuffet over at fylkeskommunen har vedtatt betydelige hurtigbåtkutt, til tross for tydelige tilbakemeldinger fra næringslivet og kystsamfunnene.

– Vi forstår at fylket sliter med økonomien, men vi krever i det minste ordnede forhold og grundige prosesser der konsekvensene av slike grunnleggende endringer for næringsdrift blir skikkelig belyst. Det mener vi at ikke har vært tilfellet i denne saken, sier regiondirektør Hans Christian Hansson.

Han legger til:

– Nå er vi i en situasjon hvor mange av medlemsbedriftene våre langs kysten opplever en uholdbar uforutsigbarhet fra alle forvaltningsnivåer, det vil si både kommune, fylke og stat. Slik kan vi ikke ha det.

Bakgrunnen er kutt i hurtigbåttilbudet fra nyttår som ble behandlet i fylkestinget på torsdag. 

Der bestemte flertallet seg for: 

  • Å kutte lørdagsruten på NEX 1 mellom Bodø og Sandnessjøen. 
  • Reduksjon i NEX 2 mellom Bodø og Svolvær på vinteren. Her kuttes lørdagsruten og den vil kun gå over til Svolvær to ganger i uken. Øvrige dager går den til Skutvik. 
  • Nedleggelse av sommerruten på NEX 2 til Helnessund og Skutvik. 
  • Nedleggelse av regionpendelen mellom Sandnessjøen, Dønna, Løkta og Nesna. Fartøyet skal benyttes i hurtigbåtruten i Rødøy fra 1. august 2025. Skoleruten i Rødøy legges ned og innarbeides i hurtigbåtruten i Rødøy. 
  • Å legge ned prøveprosjektet HentMeg i Bodø. 
  • Reduksjon i ruten mellom Brønnøysund og Sandnessjøen. Den vil gå tre ganger i uka på mandager, onsdager og torsdager. Med det legges tilbudet på mandagene og fredagene ned. 

NHO Nordland representerer 2100 medlemsbedrifter som til sammen sysselsetter 29000 årsverk fra Bindal i sør til Andøy i nord. 

Nylig arrangerte næringslivsorganisasjonen et innspillmøte der lokalpolitikere og bedrifter som vil bli berørt av kuttene deltok.

Budskapet var tindrende klart: De planlagte kuttene er en trussel mot ellers levedyktige lokalsamfunn. 

Basert på innspillene førte NHO Nordland en rekke oppfølgende samtaler samt sendte brev til gruppelederne i fylkestinget. Der lød konklusjonen:

«Vi oppfordrer fylkestinget til å sikre at eventuelle endringer i hurtigbåttilbudet gjennomføres på en måte som tar hensyn til de helhetlige samferdselsløsningene og de langsiktige konsekvensene for Nordland. Hurtigbåten er en nøkkel til verdiskaping, rekruttering og vekst, og vi må sørge for at denne infrastrukturen fortsatt kan støtte opp om utviklingen i regionen.»

I ettertid er enkelte av kuttforslagene justert, men dette er langt fra nok, mener regiondirektøren i NHO Nordland. 

– Hurtigbåten er livsnerven til mange lokalsamfunn her i fylket og kritisk infrastruktur, som også næringslivet er helt avhengig av. Hurtigbåten gjør det mulig for folk å komme seg på jobb og skole, men også å reise rundt på fritiden, inkludert i helgene, noe som er viktig for å skape gode bo- og arbeidsmarkedsregioner, sier Hansson og poengterer:

– Det er positivt at politikerne justerte på forslagene etter tilbakemeldingene, men det er svært skuffende at flertallet likevel vil gjennomføre så omfattende reduksjoner. På vegne av medlemsbedriftene kommer vi ikke til å gi oss. Siste ord i denne saken er ikke sagt.