Situasjonen for jernbanen i nord er kritisk. Vedlikeholdsetterslep og rasutsatte partier, sammen med gammelt og for lite togmateriell gir store utfordringer for både gods, folk og beredskap.
Samtidig varsler Arbeiderpartiet at de i sitt program går inn for en ny storsatsing på Nord-Norgebanen.
NHO Nordland mener det er feil prioritering.
– Det er vel og bra at Ap vil kikke på Nord-Norgebanen på nytt på bakgrunn av den geopolitiske situasjonen og bygge opp under samarbeidet mellom de nordiske landene i NATO. Samtidig mener vi at myndighetene først og fremst bør prioritere å vedlikeholde, drifte og oppgradere de eksisterende jernbanene i nord. I dag er sårbarheten altfor høy og påliteligheten langt fra god nok, sier Hans Christian Hansson, regiondirektør i NHO Nordland.
Han legger til:
– Det bør satses på dobbeltspor på Ofotbanen, krysningsspor på Nordlandsbanen og ikke minst på rassikring og generelt bedre pålitelighet. Dessuten må togmateriellet moderniseres, og det er prekært behov for nye lokomotiv. Vi kan ikke akseptere at det skal ta så lang tid å løse de flokene vi har stått overfor særlig på Nordlandsbanen nå i vinter. En storsatsing på Nord-Norgebanen er dessverre et sidespor, og fokuset bør ligge på å styrke de jernbaneforbindelsene vi allerede har, understreker han.
Nordlandsbanen – prekær situasjon
Mangelen på togmateriell og vedlikeholdsetterslepet på Nordlandsbanen har ført til store forsinkelser, innstillinger og en uholdbar situasjon i vinter. Leie av midlertidige lokomotiver har mislyktes, og det er stor usikkerhet rundt når en reell løsning kommer på plass.
Nordlandsbanen er en viktig transportåre, både for næringslivet og lokalsamfunnene langs banen. Den er sentral for godstrafikken til og fra Nord-Norge, og i økende grad også for sjømatkesporten. Likevel har banen lenge vært nedprioritert. I det siste har mange reisende begynt å gi opp banen som et reelt alternativ for persontransport.
– Vi kan ikke ha en situasjon der nattoget mellom Trondheim og Bodø i verste fall kan bli borte frem til nye togsett er på plass i 2029/2030. Det vil ramme næringslivet, reiselivet og lokalbefolkningen hardt. Vi krever at det tas umiddelbare grep for å sikre stabil drift og at regjeringen forplikter seg til konkrete investeringer, sier Hansson.
NHO Nordland mener regjeringen må sikre:
- Midlertidige løsninger for lokomotivmangelen – det må finnes en løsning før 2029
- Flere krysningsspor for å øke kapasiteten og sikre bedre regularitet
- Rassikring og bedre fremkommelighet, særlig over Saltfjellet
- ERTMS (digitalt signalsystem) og annen modernisering som kan forbedre driftssikkerheten
Ofotbanen – avgjørende for eksport og import
Ofotbanen er en av Norges viktigste transportårer og en nøkkel for eksport og import. Den tjener som en hovedpulsåre både til og fra Narvik havn. Likevel er kapasiteten sprengt, og banen er sårbar for stengninger.
– Banen er ikke «ferdig» før man har dobbeltspor. Kapasitetsøkende tiltak haster, både for at godstrafikken ikke skal møte flere flaskehalser og for å sikre forutsigbarhet for persontrafikken. Næringslivet i regionen er avhengig av at denne transportåren fungerer stabilt, sier Hansson.
Med økende internasjonale spenninger og et sterkere nordisk forsvarssamarbeid i NATO, er det også viktig at Ofotbanen fungerer som en pålitelig forbindelse mellom Norge og Sverige.
For å sikre Ofotbanens rolle i norsk og nordisk infrastruktur krever NHO Nordland:
- Dobbeltspor for økt kapasitet og redusert sårbarhet
- Tiltak for å sikre regulariteten i persontrafikken, som er viktig også for reiselivet
- Investeringer for å bedre driftssikkerheten, slik at Ofotbanen kan håndtere veksten i godstrafikken
Geopolitikk og infrastruktur må ses i sammenheng
NHO Nordland mener den nye geopolitiske situasjonen må reflekteres i regjeringens prioriteringer. I siste Nasjonal transportplan løftes ikke dette tilstrekkelig, mener regiondirektøren.
– Infrastruktur i nord handler ikke bare om regional utvikling, men også om Norges evne til å være en stabil og pålitelig partner i NATO-samarbeidet. Landsdelen er en strategisk viktig region for både sikkerhet og verdiskaping, sier Hansson.
Han poengterer:
– Både Ofotbanen og Nordlandsbanen spiller nøkkelroller i eksport, import, logistikk og forsyningssikkerhet. Dette dreier seg også om grunnleggende beredskap. I lys av dette er det uforsvarlig å la dagens situasjon fortsette, sier Hansson.
I stedet for å bruke milliarder på en ny jernbane som ligger langt frem i tid, mener NHO Nordland at ressursene bør brukes på å sikre en robust, pålitelig og moderne jernbaneinfrastruktur i nord – nå, ikke om 20 år.
– Regjeringen må vise handlekraft. Vi trenger løsninger, ikke flere utredninger, avslutter Hansson.