NHO Nordland kritisk til hurtigbåtkuttene – oppfordrer fylkestinget til å snu: – Vedtak fattet på sviktende grunnlag

Publisert

Livsnerve: Hurtigbåtene utgjør sentral infrastruktur langs nordlandskysten. NHO Nordland mener fylkestinget i møtet nå i februar bør ta et steg tilbake og revurdere kuttene som ble vedtatt i desember. Foto: NHO Nordland

NHO Nordland mener de vedtatte kuttene i hurtigbåttilbudet langs kysten er uholdbare og vil få alvorlige konsekvenser for næringsliv og bosetting. I forkant av fylkestingets behandling av lovlighetskontrollen oppfordrer NHO Nordland politikerne til å ta inn over seg de store negative ringvirkningene av vedtaket.

– Innspillsmøtet vi holdt med medlemsbedrifter fra hele fylket nylig etterlot ingen tvil: Hurtigbåtkuttene svekker næringsgrunnlaget i en rekke kystsamfunn og skaper usikkerhet. Bedrifter som ønsker å vokse og bidra til aktivitet opplever nå at sentrale transportløsninger fjernes uten tilstrekkelig utredning. Dette er ikke bærekraftig for regionen vår, sier Hans Christian Hansson, regiondirektør i NHO Nordland. 

Nordland fylkesting samles til sitt første møte i 2025 i Bodø fra 17. til 19. februar. I desember vedtok fylkestinget omfattende kutt i hurtigbåttilbudet som innebærer reduserte ruter, færre avganger og avvikling av enkelte strekninger.

Vedtaket ble fattet som en del av fylkets budsjett for 2025 og begrunnet med økonomiske innsparinger.

Uklare beregninger

Arbeiderpartiet, SV og MDG har bedt om lovlighetskontroll av fylkestingets vedtak, med henvisning til det de beskriver som manglende konsekvensutredning, manglende høring av berørte parter og uklare økonomiske beregninger. 

En rekke medlemsbedrifter i NHO Nordland gir uttrykk for at disse innvendingene er reelle og må tas på alvor. 

– Det er vanskelig å forstå hvordan man kan gjennomføre så drastiske kutt uten en grundig vurdering av hvordan det rammer næringsliv, arbeidsreiser, godstransport, skoleskyss og beredskap. Hurtigbåtene utgjør en livsnerve. Vi merker en økende frustrasjon blant bedriftene, ansatte og lokalsamfunn som opplever at viktige forbindelser kan bli borte uten tilstrekkelig dialog, sier Hansson. 

NHO Nordland stiller nok en gang spørsmål ved de reelle besparelsene av vedtaket.

– Vi kan ikke ha en situasjon der man kutter i tilbud som er avgjørende for arbeidsplasser og økonomisk aktivitet, basert på mangelfulle analyser. Det fremstår som et vedtak fattet på sviktende grunnlag, sier Hansson. 

Avgjørende for næringslivet 

For kystsamfunnene i Nordland er hurtigbåtene helt sentral infrastruktur, ikke bare for pendlere og innbyggere, men også for næringslivet.

Bedrifter langs kysten er avhengige av forutsigbare transportmuligheter for ansatte, kunder og leveranser. 

– I det brede innspillsmøtet vi holdt nylig, kom det tydelig frem at mange bedrifter vurderer konsekvensene av disse kuttene som svært alvorlige. Noen frykter lavere aktivitet, andre er redd for at de rett og slett ikke kan opprettholde driften slik de har planlagt. Dette sender et svært uheldig signal til næringslivet i Nordland, påpeker Hansson. 

NHO Nordland mener kysttransport må sees i sammenheng med øvrig næringspolitikk og bosettingsstrategi. 

– Fylket ønsker vekst og utvikling i kystsamfunnene, men da bør vi ikke samtidig gjøre det vanskeligere å drive næring og bosette seg der. Hurtigbåtene er ikke en luksus – de er en nødvendig del av infrastrukturen i et fylke der avstandene er store og alternativer ofte mangler, poengterer Hansson. 

Fylkestinget må ta ansvar 

Fylkesordføreren har innstilt på å opprettholde vedtaket, men NHO Nordland mener fylkestinget bør bruke denne anledningen til å revurdere konsekvensene av kuttene. 

– Vi skjønner selvsagt at fylkeskommunen står i en krevende økonomisk situasjon. Men dette handler om mer enn en enkel budsjettbeslutning. Det dreier seg om hvordan vi legger til rette for næringsliv, bosetting og livskraftige lokalsamfunn. Fylkespolitikerne må erkjenne at disse kuttene har store negative konsekvenser og ta ansvar for å finne bedre løsninger, sier Hansson. 

Regiondirektøren legger til:

– Det er ikke for sent å snu. Vi oppfordrer fylkestinget til å lytte til næringslivet, innbyggerne og kommunene, og finne løsninger som ivaretar både økonomiske hensyn og behovet for et sterkt transporttilbud langs kysten.