– Dette er en bedrift som har vist hva som kreves for å lykkes. De har bygd stein på stein, tatt markedsandeler i en tøff bransje og bidratt til verdiskaping og merkevarebygging for både egen og andres virksomhet, sier Hans Christian Hansson, regiondirektør i NHO Nordland.
Fra idé til solid virksomhet
Lofotpils ble stiftet i 2006, men det skulle ta åtte år før den første ølflasken ble tappet. Veien dit var krevende, med byråkratiske hindringer og utfordringer knyttet til å få på plass nødvendige tillatelser og produksjonsfasiliteter.
Med tålmodighet, pågangsmot og en klar visjon sto endelig bryggeriet klart i 2014.
– Det er inspirerende å se hvordan Lofotpils har bygd opp en virksomhet som både bygger stolthet, skaper aktivitet og bidrar til å løfte Lofoten og Nordland som reiselivsdestinasjon, sier Siw Moxness, styreleder i NHO Nordland.
Far og sønn
Lofotpils er et familieprosjekt, grunnlagt av Thorvardur Gunnlaugsson. Han driver i dag driver bryggeriet sammen med sønnen Andreas Thorvardarson, som er daglig leder.
Med øl brygget etter tysk tradisjon og med det særpregede vannet fra fjellene i Lofoten, har de skapt et produkt med tydelig lokal identitet.
– Her er det kvalitet og lidenskap i hver dråpe, sier regiondirektør Hansson.
Bryggeriet holder til i gamle, tradisjonsrike lokaler på kaikanten i Svolvær, og produksjonen har fulgt strenge hygienekrav helt fra starten.
Fra Lofoten til verden
Lofotpils lyktes overraksende fort med å etablere seg i det norske markedet, og har etter hvert også tatt steget ut internasjonalt. I 2022 ekspanderte de til Kina, og fremover vil de se nærmere på mulighetene fremfor alt i det italienske markedet.
Under prisutdelingen fremhevet far og sønn hvor avgjørende det har vært å være en del av et inkluderende næringsliv i Lofoten, hvor reiseliv, serveringsbransjen og andre bedrifter har bidratt til å hjelpe dem opp og frem.
– Lofotpils er et eksempel på en nordnorsk bedrift som kombinerer tradisjon, innovasjon og lokal tilhørighet for å skape vekst. De viser at det er mulig å lykkes i en konkurranseutsatt bransje, selv fra en relativt liten plass i nord, sier Hansson.
Tøff konkurranse
Bryggeribransjen er preget av svært sterk konkurranse, både fra store industrielle aktører og en stadig voksende håndverksølbransje. Til tross for dette har Lofotpils klart å ta markedsandeler og bygge et lojalt kundegrunnlag i både dagligvarehandelen og på serveringssteder.
Samtidig har de vært en pådriver for å utvikle Lofoten som mat- og drikkedestinasjon. De tilbyr populære bryggeriomvisninger, og samarbeider tett med lokale serveringssteder for å fremme både egne og andres produkter.
Lofotpils har også hatt en tydelig strategi på bærekraft, med energieffektiv produksjon og så kortreiste råvarer som mulig. Særlig vannkvaliteten i Lofoten løftes ofte frem som en helt sentral suksessfaktor.
Prisen ble delt ut i Svolvær 4. februar under NHO Nordlands tradisjonsrike Skreimølje.
Hver måned kårer NHO Nordland en bedrift som har utmerket seg med verdiskaping, arbeidsplasser og utvikling i regionen. Det er styret i NHO Nordland som står for utnevnelsen blant de 2100 medlemsbedriftene fra Bindal i sør til Andøy i nord.